Blåbärsmuffins (vegan)

 
 
 
Hejsan 😃

Här kommer ett recept på blåbärsmuffins som jag bakade häromdagen och som blev väldigt uppskattade.😋
 
De innehåller varken ägg eller mjölk men blev så saftiga och fina med kokosgrädde i smeten och var verkligen busenkla och roliga att göra.
 
 
Om man vill kan man säkert göra dem glutenfria också genom att byta ut vetemjölet  mot  t ex kokosmjöl och kanske öka mängden lite.
 
Obs!
Jag gjorde min egen variant av ett linfröägg och blandade  2 msk hela linfrön med 1 dl ljummet vatten. Sedan lät jag det stå i ca 15 min och rörde om lite. Det blev då en geleaktig vätska som jag silade ner i smeten.
 
 
Till dem behöver ni.
 
  • 4 dl stenmalet vetemjöl
  • 2 dl ekologiskt rörsocker eller kokossocker
  • 3 tsk bakpulver 
  • 2 tsk vaniljsocker
  • En burk kokosgrädde
  • Linfröägg   ( se notering längre upp på sidan)
  • 2 msk kokosolja  ( kan eventuellt uteslutas)
  • 1 tsk kardemumma
  • Ca 2 -3 dl blåbär frysta eller färska
 
 
Gör så här.
 
 

Blanda mjöl socker bakpulver vaniljsocker  och kardemumma i en skål.
Tillsätt kokosgrädde kokosolja chiaägget  och rör om till en jämn och fin smet.
Blanda sist i blåbären och om du använder frysta blåbär tina dem inte utan ta dem direkt från frysen och rör snabbt ner dem så att de inte färgar hela smeten blå.
Klicka ner i muffinsformar det blir ca 25 st
Och grädda i 200 grader i ca 20 minuter.
 
Om ni gillar dessa muffins och vill hitta en bra webbsida med veganrecept så kan jag tipsa om denna fantastiska tjejs sida som heter Pickuplimes. 
 Klicka här för att komma till den. 
 
Lycka till❤️
 
 
 
(null)
 
 
 
 
 
 
1 Angelica Wåhlin skriven

Åh, vad gott! Tack för recept :D

Svar: Varsågod 😃👍
Maria Petersson

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: