Nötmjölk så galet gott och barnsligt enkelt att göra själv




Växtmjölk så gott och nyttigt

Har ni precis som jag stått i livsmedelsbutiken och granskat hyllan med olika typer av växtmjölk. 

Det är verkligen något som har blivit mer och mer populärt och marknaden har fullkomligt exploderat med olika sorters mjölkalternativ på senare år.

Jag tycker det är toppen att intresset har ökat för nyttiga alternativ att lägga till vår kost. 
Att det även finns sådant i butikerna det är jättebra för det är toppen för de som inte kan eller inte vill dricka komjölk. 

Men när det gäller växtmjölk så är det inte bara något som är bra för laktosintoleranta och veganer. 

Vi kan alla  dra nytta av att dricka ett glas växtmjölk då och då eftersom de är fullpackade med vitaminer mineraler och inte minst fibrer. 

Ja jag vet att jag är lite jobbig

Men ni som följer min blogg vet ju precis vad som kommer nu eller hur? 
Jajamensan varför köpa växtmjölk när man så enkelt gör den själv undrar jag? 

Jovisst det är ju så enkelt att köpa hem en paket från affären och jag förstår att alla inte är som jag. 

Tur är väl det för då skulle Oatlys och de andra växtmjölks tillverkarna gå i konkurs.
Jag är inte heller ute efter att starta något slags krig mot de här tillverkarna av växtmjölk. För jag tycker ju  i grund och botten att de gör något bra. 

Men jag kan inte hjälpa att jag tycker det känns så bra att veta precis vad jag tillför min kropp. 
Så jag är hemskt ledsen för när jag stått och granskat de där förpackningarna med växtmjölk så är jag inte lika sugen längre. 

Onödiga tillsatser nej tack! 

Varför då? Jo för de innehåller ju så många tillsatser som jag inte vet ett smack om. 
Jag förstår att man måste ha vissa av dem för hållbarhet och så men jag bara undrar.

Måste verkligen en paket med nötmjölk kokosdryck rismjölk eller sojamjölk hålla i åratal där på hyllan? 

Sedan undrar jag om alla dessa smakämnen och konsistensgivare eller vad det nu kan vara verkligen är så nödvändiga. 

Hur mycket nötter ris eller kokos innehåller de där dryckerna igentligen och hur mycket är ytfyllnad? 
Visst är det så synd att något som ska vara nyttigt för våra kroppar innehåller så mycket som vi inte har någon nytta av alls. 

Så tyvärr för mig så får de där förpackningarna stå kvar där i hyllan för jag är kräsen när det kommer till min kropp och hälsa.

Gör din egen nötmjölk. 

Med det sagt så tänkte jag dela med mig till er hur jag gör min egen nötmjölk och om du inte gjort det förut så kommer du att bli glatt överraskad. 

För precis som med havremjölk så är det så enkelt att göra sin egen nötmjölk och har du barn är det en jätterolig sak som ni kan göra tillsammans. 

När den är klar kan ni dessutom göra en fantastiskt god och nyttig glass med den till mellis. Klicka här för ett recept på den. 
Man kan göra nötmjölk på massor av olika sorters nötter och frön och själv har jag testat flera sorter som alla blivit till  jättegod mjölk. 

Det är bara att testa sig fram och liksom som i mitt recept på nötsmör som jag delade med mig av för ett tag sedan. Klicka här så kommer du direkt till det receptet. 
Så kan du även här blanda olika sorters nötter och frön om du vill och hitta en favorit blandning för just dig. 


Olika kvaliteer

Nötter och frön har ju beroende på vilken sort det är lite olika kvalitéer och näringsinnehåll och jag tänker inte gå in på det nu. 
Men om du är intresserad av att läsa mer om detta så kan du klicka här.

Men vad de alla har gemensamt är att de är fullpackade med näring som är så bra för vår hälsa och vet du vad? De smakar dessutom ljuvligt att du lätt får mersmak. 

Nötmjölk blir mera lättsmält och krämig om man låter nötterna ligga i blöt har jag fått lära mig. 
Så jag brukar lägga nötterna i en glasburk fylla på med vatten och låta dem stå i kylen något dygn eller två. 
Sedan är det bara att sätta igång och göra sin alldeles egna fantastiskt goda nötmjölk. 

För att göra nötmjölk behöver du följande.

  • 200 gr nötter eller frön av något slag.
  • Ca 8dl-1l det är en smaksak och något man får testa sig fram till.
  • En liten nypa salt
  • Smaksättning till exempel 1-3 dadlar vaniljpulver kanel prova dig fram hurdu vill ha din nötmjölk.
  • En mixer
  • En bunke
  • Flaskor att förvara din färdiga nötmjölk i.
  • En nötmjölkspåse att sila din nötmjölk med (de finns att beställa på på nätet har jag sett) eller någon annan typ av finmaskig tygpåse . Obs kolla in mitt tips ⬇️

Jättebra billiga påsar. 
Jag hittade  jättebilliga tygpåsar i livsmedelsbutiken som jag använder till att sila av min växtmjölk  och det fungerar hur bra som helst. 


           De ser ut så här. 
                 
Gör så här. 

Sila av dina nötter och lägg dem i mixern tillsammans med vatten salt smaktillsats och mixa i ca  1 minut. 
Placera sedan din silpåse över bunken och häll i de mixade nötterna och krama ur så mycket mjölk du bara kan. 
Du kan klicka här för en liten instagram film som visar hur det kan se ut. 

Obs! Släng inte pulpen utan använd den till att baka med eller så gör du en jättegod granola till exempel. Om du inte vill använda den direkt så stoppa den i frysen så länge. 

Fyll sedan upp din mjölk på flaskor och ställ i kylen där håller den ca 3-4 dagar. Men jag lovar din nötmjölk kommer att vara slut långt innan dess.

Du kan ha din nötmjölk till allt som du annars skulle haft komjölk till och det fungerar hur fint som helst. 

Jag har till exempel  min nötmjölk i mina bakrecept på gröten i kaffet i och smoothies. 
Annars kan du göra en av mina favoriter nämligen "Golden milk" som är en varm dryck med bland annat gurkmeja och ingefära. 
Den smakar lite som en chailatte är perfekt att avsluta dagen med och är toppen för en god natt sömn.
Nyfiken på det så har du lite tips på det här



Men ofta så njuter jag av ett glas av min hemgjorda nötmjölk bara som den är MUMS!!! 

Jag hoppas verkligen att ni gillar receptet och blir inspirerade att göra lite egen nötmjölk.

Jag lovar ni kommer inte att bli besvikna för tänk bara så mycket nyttigheter ni får bara i ett enda glas. 

Dessutom som jag ju brukar säga hemgjort är bäst och helt utan onödiga tillsatser och det är bara såååå bra tycker jag!!

Jag vill också passa på att hälsa er varmt välkomna till min webbsida mariasfeelinggood.se.
Den handlar om fermenterad mat som är otroligt gott bra för vår hälsa och dessutom enkelt och roligt att göra själv hemma. 
Blir du nyfiken på att lära dig mer om det klickar du bara  här.


/Maria❤️













































Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: