Nya projekt och nya drömmar mariasfeelinggood.blogg.se

 
 
Tänka sig ett helt år.
 
 
Tänka sig att det snart har gått ett helt år sedan jag startade min blogg här på blogg.se.
Det är inte klokt så fort tiden har gått och när jag ser tillbaka så är det så mycket som hänt med mig. 

Jag känner att jag befinner mig på ett helt nytt plan i mitt sätt att se på min omvärld. 
Inte minst då hur jag ser på mig själv och mina förmågor.

Under det här året har jag åstadkommit massor av saker som jag aldrig anat att jag skulle klara av.
 
 
Att jag skulle tycka så mycket om att sitta här och skriva och berätta för er om mig själv och mitt liv. 
Skriva blogginlägg om kost och hälsa och dela med mig av recept.

Att jag dessutom skulle bygga en egen webbsida om fermenterad mat på en egen domän.
Med allt vad det innebär det hade jag inte ens kunnat drömma om. 

Men något jag vill säga är att jag för den skull inte är unik.
För liksom jag har även ni möjlighet att utveckla era idéer och drömmar. 
 
Våga utvecka era drömmar. 
 
 
Vad det än månne vara så finns potentialen hos oss alla att ta modet till oss och göra det vi tycker om. 

Vi måste bara våga slänga oss ut testa våra gränser och prova nya vägar .
För vem vet vad som finns där runt hörnet. 
Problemet tror jag är att vi är så rädda för att misslyckas att det hindrar oss från att våga utvecklas. 

Vi är så bakbundna av tankar om allt som kan gå fel att vi missar att istället tänka på vad som kan gå rätt. 


 Barnasinne 

 
Tänk så annorlunda vi tänkte som barn då allt nytt var spännande och livet ett stort äventyr. 
Men så blev vi fostrade till att vara försiktiga och se upp för faror och naturligtvis så fanns det en logik i det.

Men samtidigt så förlorade vi vår nyfikenhet på det okända.
Vi blev mer och mer rädda för att prova nya saker i livet och kanske lite bekväma också. 
 
Men jag är helt övertygad om att hela livet är en ständigt pågående utvecklingsprocess.
Jag tror dessutom på att det är aldrig någonsin är försent. 

Det är aldrig försent att hitta helt nya vägar växa själsligen och blomma ut lite senare i livet. 

Som jag sa tidigare är det bara att våga ta det där första steget som är det värsta sedan rullar det bara på. 


Våga misslyckas

Jag läste någonstans att för att lyckas med något nytt.
Så kan det krävas ett antal misslyckanden på vägen. 

Men om man fortsätter och inte ger upp så står man plötsligt där vid sitt mål. 

 
 
 
 
Som att lära sig cykla igen. 
 
 
Jag tror att man kan jämföra det med att lära sig cykla.
För ni minns väl liksom jag hur det var eller hur? 

Man satte sig på cykeln började trampa och i början ramlade man gång på gång. 
Jag minns så tydligt en av mina första cykelturer på granntjejens cykel som slutade i en buske som växte utmed vår hemmagata. 

Inte så kul just då kanske men jag ställde mig i alla fall upp borstade av mig och provade igen och igen. 

Plötsligt en dag så cyklade jag bara och jag kommer så väl ihåg min lycka.
När min pappa kom hem med min första egna cykel. 

Det var en stor milstolpe i mitt då sjuåriga liv och jag minns med kärlek den där lilla blå flickcykeln. 


 Hitta din grej

Med detta vill jag säga att du inte ska var inte rädd för att i varje fall börja fundera över vad du skulle vilja göra med ditt liv. 

Kanske har du en hobby som du skulle vilja utveckla eller kanske en dröm som du alltid har haft i tankarna. 

Stort eller smått det spelar ingen roll så länge du blir lycklig och mår bra av det. 

Våga ta steget och börja drömma för det är ju just i drömmarna som de bästa idéerna har sin hemvist. 
 
 
 
 
Våga sticka ut från mängden
 
 
En annan sak som hindrar oss för att våga utvecklas och prova nya vägar.
Är vår oro för vad människor i vår närhet ska tycka och tänka. 
 
Det kan vara lite skrämmande och kanske lite extra så i vår värld.
Med en jantelag och där man helst inte ska sticka ut och tro att man är något. 
 
Jag tror ändå att om vi bara vågar och satsar hela vårt hjärta i en ny erfarenhet som gör oss lyckliga.

Så blir de som verkligen älskar oss glada för vår skull åtminstone när den största förvåningen har lagt sig. 

Men om de nu inte skulle bli det så bli inte nedslagen.
För det finns det massor av andra människor som du kan dela ditt nya intresse med.


 Vår nya cybervärld 

I vår nya värld med internet så har många kanaler öppnats för oss och man kan mycket lättare hitta likasinnade. 

Själv har jag ett instagram konto där jag dagligen har kontakt med människor världen över. 

Människor som delar mitt intresse för mat och hälsa.
Jag tycker det är helt fantastiskt att se vad de hittar på.

Vi peppar varandra och delar med oss av våra erfarenheter tipsar om recept och olika matlagningstekniker.


(null)

 Hitta inspiration 


Jag lär mig något nytt varje dag så instagram har verkligen blivit en av mina största inspirations källor. 

Det finns så oerhört många olika instagram konton så säkert kan även du hitta några som passar just dig och din niche.

Youtube är också en plats man kan hitta allt möjligt roligt och har faktiskt kommit att bli den nya sökfunktionen vid sidan av Google och Pinterest. 
Pinterest är också en väldigt bra plattform om man letar inspiration och vill brainstorma lite och hitta bra idéer. 
Det är väldigt enkelt att att skapa ett gratis konto där och komma igång och pinna sådant som faller dig i smaken. 

Det finns så mycket mer så kolla runt lite så hittar du säkert nåonstans där du kan hitta inspiration. 


Nya projekt och nya drömmar
 
Men jag har ju även en nyhet att berätta för er idag.

Det är att jag nu bestämt mig för att flytta min blogg här på blogg.se till en helt egen domän. 

Ja ni som har följt min blogg ett tag minns väl att jag tänkte lägga ner den helt när jag byggde min webbsida mariasfeelinggood.se om fermenterad mat. 

Om ni inte besökt den ännu och blir nyfikna så kan i klicka här
Men så insåg jag att jag ju tycker om att skriva om lite allt möjligt när det gäller hälsa och mat. 

Så därför så lät jag bloggen ligga kvar här medan jag funderade på hur jag skulle göra. 
 
 
Men nu så har alltså jag köpt mig en domän till och graderat upp mitt konto hos mitt webbhotell Miss Hosting. 

Därför så börjar nu arbetet med att bygga min nya blogg och förhoppningvis så kommer det att gå lite snabbare denna gången. 

Den nya bloggen kommer att få ett helt annat utseende för jag tänker fortsätta med att utveckla mig. 

Jag har massor av idéer som jag inte kan dela här riktigt ännu men jag hoppas att det ska bli något riktigt bra. 
 
 
Kom med tips
 
 
 
 
Samtidigt så skulle jag bli så glad om jag kunde få lite tips och idéer från er bloggläsare. 
 
 
 
  • Vad skulle ni vilja läsa om på min blogg?
  • Vad tycker ni att jag kan förbättra 
  • Vad tycker ni jag ska fortsätta med?
 
 
 
För även om jag tycker det är roligt att skriva så är det ju för er jag skriver. 
Det är ju ni som läser min blogg som ger den en mening för utan er så sitter jag ju bara och skriver för mig själv. 
Så kom gärna med förslag och var med och påverka innehållet på min blogg det skulle vara så roligt!!
 
 
Att fotografera
 
 
Något jag också har upptäckt under det här året är att jag tycker det är så roligt att fotografera. 
Sakta har jag börjat att se på det här med fotografering på ett helt nytt sätt och jag vill nu försöka att utveckla mina fotokunskaper. 
Det första blir att hitta en bra kamera och även där skulle jag vilja ha lite tips och idéer från er bloggläsare. 

Kanske sitter någon av er på kunskaper om fotografering och i så fall så kanske ni kan tipsa mig om. 
 
 
  • Var hittar man en bra kamera? 
  • Vilken sort ska jag satsa på? systemkamera eller kompaktkamera
 
Vidare skulle jag vilja ha tips på. 
 
  • Hur jag kan utveckla mina kunskaper? 
  • Vet ni om några bra fotokurser? 
 
 
Det skulle vara så roligt med lite insikter från någon som kan fotografera så att jag kan komma igång på riktigt nu. 
 
Så hör gärna av er med tips till mig ni som kan.
 
 
 
 
 
Ta ett första  steg mot din dröm
 
Det var väl det för den här gången jag hoppas verkligen att jag kan inspirera dig som har drömmar att infria.
 
Att steget och leta kunskaper om det du drömmer om  är ett sätt att komma ett steg närmare just din dröm. 

Jag hittade nyligen det här youtubekontot med en jättefin tjej som hittat sin niche.  
Lite inspiration till er från mig. 


 
Medan du söker så kommer det du drömmer om allt närmare dig och kanske känns det omöjliga plötsligt mer möjligt att åstadkomma.
 
Om det känns bäst så ta ett litet i taget och efter tag så kommer du plötsligt upptäcka står på helt ny plats i ditt liv. 
 
 
 
 Ny dag nya möjligheter


För tänk bara att vi varje dag befinner vi oss på en plats i livet där vi inte var igår
och med varje dag kommer med en ny möjlighet. 
 
Någon sa för inte så länge sedan till mig att man sällan ångrar saker man gjort i sitt liv utan snarare då saker man aldrig vågade göra.
 
Detta livet går inte i repris och vill man verkligen sitta där på ålderns höst och ångra att man inte gjorde vad man kunde för att bli så lycklig som möjligt?
 
Jag vet i varje fall mitt svar på den frågan och även om jag inte menar att  vi alla helt plötsligt ska säga upp oss från våra jobb.
Så hittade jag nyligen en youtube video som i alla kan fall kan vara en liten inspiration till den som funderar på en ny karriär.
 
 
 
 
 
Välkomna tillbaka till min blogg här på blogg.se och även till min nya plattform i framtiden. 
 
Jag kommer att meddela er här när den är färdig. 
 
 /Maria
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
























Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: