Nötsmör så gott och barnsligt enkelt att göra

(null)

Hejsan på er härliga bloggläsare!

Något som jag verkligen har kommit att älska det är nötsmör.
Visst är det bara så vansinnigt gott? 
Jordnötsmör mandelsmör mums!!

Men det allra bästa nötsmöret det gör du faktiskt alldeles själv.
Det insåg jag häromdagen när jag stod i mitt kök och provsmakade mitt allra första hemgjorda nötsmör.

Jag älskar alla typer av nötter och frön och har alltid gjort.
Jag har det på gröten i min granola i mina kakor och pajer.
Ja faktiskt på nästan allt som bara är möjligt.

Trots det så hade jag häromdagen aldrig provat att göra eget nötsmör förut.

På senare tid så har jag blivit mer och mer inpirerad.
Av alla dessa härliga människor som äter plantbaserat eller veganmat.
Ja vad man än vill kalla det så verkar de sprudla med idéer. 
De lagar mat på ett sätt som då jag aldrig sett förut.

Jag kan inte låta bli att beundra dem och kollar ofta vegan bloggar och konton på instagram och youtube. 
Här är länkar till ett par av mina favoriter. Healthcreator   Sophie Uliano    Pick up limes

Där har jag snappat upp massor av olika recept och idéer till nötsmör 
Så häromdagen tog jag äntligen tag i det och Oh my god!!
Det var ju så barnsligt enkelt och så otroligt gott att jag kommer nog aldrig att köpa färdig igen.

Men nu till mitt lilla recept på nötsmör.

Du behöver följande.

  • Ca 4 dl nötter av slag själv valde jag att blanda mandel hasselnötter pumpakärnor och sesamfrön men välj vad du vill ha
  • 2 msk kokosolja kallpressad
  • En liten nypa havssalt
  • En stekpanna eller ugnsform
  • En matberedare

Så här gör du.

(null)


Rosta dina nötter och frön i en stekpanna på medelvärme på spisen så att de får lite färg.

Alternativt på ca 175 grader i en långpannai ugnen.

I vilket fall ha koll på dem och rör ofta så att de inte bränns.

Låt dem sedan svalna något

Mixa dina nötter och frön.

Sedan så häller du din nötter/frön  i matberedaren och ev saltet.

Mixa någon minut och tillsätt efter det  kokosoljan.

Fortsätt sedan att mixa men stanna matberedaren då och då.

För att skrapa ner nötblandningen från kanterna.

Det tar några minuter men efter ett tag kan du se att det mer och mer går ihop till en jämn smet.

När du tycker att ditt nötsmör har den konsistens som du vill ha så är det klart.

(null)

Häll då ner smöret i en glasburk och ställ i kylskåpet.

På det här sättet så kan du få precis det nötsmör som du tycker om. 
Det är bara din fantasi som sätter gränserna.

Du kan även smaksätta ditt nötsmör om du vill.

Här lite förslag.
  • Kakaopulver 
  • Kanel 
  • Ingefära 
  • Kardemumma
Du kan i så fall söta den något med lite lönnsirap honung eller agavesirap.

Själv valde jag ett neutralt nötsmör den här gången. 
Den var jättesmarrig på mackan och till min chiapudding.
Den blir dessutom perfekt att ha när jag ska baka.

Många recept på Energibollar eller Rawfoodbollar innehåller någon slags nötsmör. 

Så även ett av mina nyligen kanske har ni provat att göra mina Energibollar?
Om inte kommer ni direkt till receptet om ni klickar här

Annars är nötsmör  toppen att ha i dina smoothies för att göra dem extra goda och mättande.

Om du kombinerar nötsmör med lite frukt till mellis.

Så håller du dig mätt ända fram till middagsdags.

Det var det hoppas ni blivit inspirerade att göra lite eget nötsmör.

För vad det än som man gör i köket så blir det mycket bättre än den färdigköpta varianten.

För den är din egen och blir aldrig exakt lik någon annans.

Det är nog det som jag älskar mest med att laga mat.

Att det är du själv som bestämmer om hur maten ska bli.

Dessutom det allra bästa är att den inte innehåller några onödiga tillsatser.

Det tycker i varje fall jag är toppen!


Välkomna tillbaka hit till bloggen och även varmt välkomna att besöka min webbsida mariasfeelinggood.se.

Som jag skapat för att hjälpa till att öka intresset för fermenterad mat.
Något som har blivit en passion för mig på senare år.

På grund av att det är så gott och hälsosamt och väldigt enkelt att göra.

Så titta gärna in där och hitta recept på Kombucha Kefir och mycket annat.

/Maria 


(null)












Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: