Energibollar så goda!

(null)
 
Hejsan!
 
Här är ett recept på  Energibollar som är glutenfria och i stort sätt sockerfria.
För de är doppade i lite mörk choklad men det kan man ju hoppa över om man vill.
De kan även göras vegan om man väljer en vegan choklad.
Det här receptet kom jag på av en speciell anledning.
 
Mandelmjölk.
 
På senare tid så har jag nämligen börjat att göra min egen mandelmjölk.
Det är hur enkelt som helst och sååå!! gott.
För er som inte har provat det så klicka bara här för lite tips om hur det går till.
 
Ni som har följt min blogg ett tag vet att jag inte är vegan. 
Men jag äter väldigt gärna veganmat och ofta vegetariskt.
 
Varför då? Jo förutom att jag tycker att grönsaker och frukt är så otroligt härligt och bra. 
Bara att titta på alla vackra färger gör mig så glad och nöjd . 
Så har jag insett vikten av att boosta min kropp med så mycket naturlig näring som möjligt. 
Näring som ju faktiskt finns frukt och grönsaker men även så i nötter frön och mandel.
 
Helt naturligt! 
 
Mandelmjölk är dock något som jag börjat uppskatta först på senare tid. 
Att göra den själv innebär även att den inte innehåller några som helst onaturliga eller onödiga tillsatser.
Vilket jag tycker är toppen och något som blivit väldigt viktigt för mig.
 
Mandelmjölk är dessutom ett utmärkt alternativ till vanlig mjölk om man inte ha det eller kanske är laktosintolerant. 
Om du vill läsa lite mer om detta så klicka gärna här.
 
Mandelpulp
 
Mandelpulpen som blir över när jag har gjort min mandelmjölk brukar jag stoppa in i frysen.
Det är hur bra som helst för då kan jag lätt plocka fram den.
För att använda den i något bakrecept eller så.
 
Häromdagen fick jag en idé att använda pulpen för att göra dessa Energibollar.
 
Jag gjorde först en grundsmet som jag delade upp och gjorde två olika smaksättningar av.
 
Båda blev väldigt goda tycker jag men det är ju förstås fritt val att följa hela receptet.
Eller om man kanske vill göra alla i samma smak.
Du dubblar i så fall lätt mängden av smaktillsatser av den sort ni vill göra.
 
(null)
 
 
Här är grundreceptet.
  • 200 gr mandelpulp om man inte har någon pulp kan man säkert byta mot mandelmjöl eller mandel.
  • 3 dl havregryn
  • 2dl pumpakärnor
  • 12 st färska dadlar
  • 0,5 dl vatten
  • ca 6 msk kokosolja
 
Smaksättning 1.
 
Choklad och lakrits smak
  • 8 msk kakao
  • 1 tsk lakritspulver
  • ev 1 tsk honung för lite exta sötma för vegan byt till lönnsirap eller agavesirap
  • 0,5 dl pumpakärnor för lite crunch
Smaksättning 2.
 
Jordnöt och Kaffe
 
  • 1 dl jordnötsmör
  • 1 msk kaffepulver
  • ev 1 tsk honung för lite extra sötma för vegan byt till lönnsirap eller agavesirap
  • 0,5 dl pumpakärnor för lite extrabrunch 
  • En liten nypa havssalt 
15 gr mörk choklad  att doppa dina bollar i för vegan välj en vegansk.
 
 Gör så här.
 
Mixa ihop smeten med respektive smaksättning men tillsätt pumpakärnorna sist. Pulsa sedan ett par gånger bara för att behålla lite crunch.
 
Forma smeten till runda bollar och ställ i kylen eller frysen så att de får stelna något.
 
Smält sedan mörk choklad  med den kakaohalt ni vill ha jag valde 86% för att hålla sockret till ett minimum. 
 
Doppa bollarna i chokladen och på choklad/lakrits bollarna kan man pudra lite lakritspulver om man vill.
 
Sedan är det bara att att kyla dem igen för att chokladen ska stelna. 
 
Det går alldeles utmärkt att frysa dem.
 
(null)
 
Så att du kan njuta av dem till en kopp kaffe eller te när sötsuget slår till.
 
Mums!!
 
Lycka till jag hoppas verkligen att ni gillar receptet .
Dessutom vem vet kanske har jag inspirerat er till att ta en titt på det här med mandelmjölk.
Tillräckligt för att ni vill börja göra er egen också.
 
I vilket fall så är ni välkomna tillbaka till min blogg.
 
Min webbsida 
 
För er som är nya här på min blogg så önskar jag dessutom varmt välkomna att besöka min webbsida mariasfeelinggood.se.
 
Som är en webbsida om fermenterad mat som har kommit att bli en passion för mig.
Något som jag så gärna vill hjälpa till att sprida kunskaper om.
 
Dels för att jag tycker det är så otroligt gott naturligtvis.
Men också för dess positiva påverkan på vår hälsa och välmående.
 
Tredje skälet är att jag tycker det är så roligt att göra.
Jag upphör heller aldrig att förvånas över hur smart naturen har ordnat det för oss.
Detta är mat special designad för våra kroppar.
 
Så titta gärna in och se om det finns något särskilt recept där som lockar.
 
Maria❤️
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: