Ta kontrollen över din hälsa


(null)

Ta kontrollen över din hälsa.
 
Ta kontrollen över din hälsa för det är ingen annan som gör det åt dig. 
Det är mitt råd till den som frågar mig om hur jag ser på det här med hälsa och mat. 
Dessutom handen på hjärtat vem kan göra det bättre än just du själv.
 
(null)

 
Med det sagt så vill jag önska dig varmt välkommen till min blogg här på blogg.se! Både om du är nytillkommen läsare eller om du har följt min blogg under en tid. 

 
Jag är verkligen så tacksam för er som vill ta er tid att läsa den. 
Jag hoppas så att ni gillar den och att jag har lyckats trigga ert intresse för matens inverkan på vår hälsa.
För då har jag lyckats åstadkomma det jag en gång önskade när jag startade min blogg här på blogg.se. 

 
Min förhoppning är även att ni har provat att laga något av mina recept .
Men även att ni har blivit inspirerade att utforska ny hälsosam mat på helt egen hand. 

 För det finns verkligen så mycket god och hälsosam mat där ute som vi aldrig provat. Som vi kanske aldrig ens hört talas och ännu mindre anat att vi skulle tycka om.

(null)


Min hälsoresa

Själv har mitt sätt att se på mat förändrats en hel del på senare år.
Jag är numera mycket mer öppen för nya smaker och strävar hela tiden.
Efter att förbättra min hälsa genom att aktivt välja en hälsosam kost.

Klicka här för ett litet recept tips på hälsosam frukost som ni kan testa om ni vill.

Jag tycker nog att vi mer och mer kan se att fler människor som börjar tänka som jag.
Det gör mig alltid så glad när jag stöter på dem här och där i det dagliga sociala flödet.
Klicka  är för en video från en favorit till mig.

När sambon och jag är ute och reser så ser vi  allt oftare. 
Cafeer och restauranger som serverar mer hälsosamma alternativ.
Även i butikerna verkar man mer och mer haka på den nya hälsotrenden.

Samtidigt som det även finns det väldigt mycket skräpmat.
De flesta livsmedelsbutikerna svämmar över med processad mat godis och kakor.
Ofta till lockpriser snyggt uppradade som liksom bara ropar åt oss kom och köp. 

Så mycket frestelser.

(null)

Visst är det då lätt att man faller för frestelsen och plockar ner lite smått och gott eller hur?
 
Det brukade i varje fall ofta hända mig förr.
Värst var det när jag gick där i livsmedelsbutiken trött och hungrig efter en arbetsdag. 

Just då så kände jag mig inte speciellt inspirerad att planera nyttig mat.
Konsekvensen blev då att det ena efter det andra med godsaker åkte ner i min kundkorg.
Låter det bekant?

På den tiden hade jag inte heller insett hur mycket vår hälsa påverkas av just det vi äter.
Inte heller visste jag hur vi själva kan göra stor skillnad bara genom den mat vi väljer att stoppa i munnen.

Mat som medicin.

(null)

För något som tagit mig ända tills nu att verkligen förstå är.
 
Att vår mat är inte enbart till för att göra oss mätta för den ska även fungera som medicin för oss.

Bra näringsrik mat får din kropp och själ att må toppen och blomstra. 

Jag har numera efter mina år med fettsnål kost och mängder av olika lightprodukter. 
Insett vikten av att äta naturlig mat med just massor av näring.

För att den typen av kost håller mig mätt och belåten och dessutom inte så sugen på att småäta mellan måltiderna. 

Näring i form av kost med massor vitaminer mineraler och inte minst fibrer.
Det är vad våra kroppar kräver för att fungera optimalt.
 
Fermentera.    

(null)     


Det är därför som jag har blivit en sådan förespråkare för fermenterad kost för den innehåller nämligen massor av näring. 

Det fina är att vi inte behöver äta så mycket av den. 
Eftersom den är så näringstät så fungerar den som ett komplement till vår övriga kost.

Med sina goda bakterier så boostar den även vår tarmflora och hjälper kroppen.
Att ta upp ännu mer näring i den övriga kosten vi äter.
Bra va?

Som om det inte vore nog så hjälper dessutom till med att minska suget efter sötsaker.

Det är något som jag märkt på mig själv sedan jag började äta fermenterad kost.

De där lockande söta godsakerna på hyllorna i butiken de lämnar jag kvar där nuförtiden.
De har liksom tappat sin tjusning och smakar inte lika gott längre.

Istället har jag blivit mer sugen på hälsosam mat och väljer mycket hellre mindre söta livsmedel.

Visst finns det tillfällen då jag inte riktigt har möjlighet att välja lika hälsosamt.
När jag är bortrest till exempel och helt enkelt får nöja mig med det som finns.

Men det är ok för några dagar och jag vet att när jag väl hemma så är jag snart på banan igen.
Med hjälp av mina nya vänner Sauerkraut Kefir och Kombucha.
Som verkligen gjort livet så mycket bättre för mig.
Nyfiken på hur du gör din egen Kombucha klicka här.

Bilda din egen uppfattning.

(null)


Ni behöver inte alls tro mig på mitt ord men om du blir nyfiken när du läser detta.

Så finns det väldigt mycket information att hitta om kost och hälsa.
Det finns verkligen så många otroligt kunniga människor inom området.

Just inom det här med tarmfloran kan jag rekommendera till exempel böcker som Happy Food eller Kimchi och Kombucha
Men det finns många fler kolla i bokhandeln och på nätet.

Ta kontrollen över din kropp. 

(null)

 
Även du kan välja att själv ta kontrollen över din matkonsumtion och lära dig att göra de bra valen. 

Val som leder till en stark och frisk kropp men även ett gladare humör och faktiskt en mer skärpt hjärna.
Låter väl inte så dumt eller hur?

Låt dig inspireras av webbsidor och bloggar om hälsosam kost för det finns hur många som helst. 

Här är tips på två som jag hittat på senare tid och som jag tycker om. Cecilia Folkesson och Healthcreator
 
Lyssna på dig själv.  


(null)

 
Slutligen mitt råd till dig är att lyssna på dig själv och din kropp. 
Bilda din egen uppfattning för då blir det bäst.

Du har styrkan och förmågan att styra ditt liv och din hälsa.
Precis åt det håll som du vill och på det sätt som passar dig bäst.
Så det så!!
 
 
Med det sagt så önskar jag er alla varmt lycka till med att hitta just er hälsa.


(null)

 
Jag önskar er även tillbaka till min blogg och om ni inte upptäckt det ännu.
Så har jag numera även en webbsida mariasfeelinggood.se om fermenterad mat. 

Ni är varmt välkomna att besöka mig där också och inspireras till att prova mina recept och läsa mina inlägg.

 
Ni är också så välkomna att kommentera mina inlägg här på bloggen.

För jag tycker det är så roligt att få höra vad ni bloggläsare tycker och tänker om det jag skriver om.

Om ni gillar mitt inlägg så klicka gärna på gilla knappen längst ner på sidan👇
 
 
 Maria❤
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 





































































Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: