Havremjölk du gör den så enkelt själv! mariasfeelinggood.blogg.se

(null)

Intensiv reklam kampanj

Få har väl missat Oatlys nya kampanj "spola mjölken. 
Det numera välkända bolaget vill tydligen utmana oss till en slags challenge och få oss att byta ut komjölken mot havremjölk.
För klimatets skull eller möjligen för att få oss att använda oss av deras produkter vad vet jag.

Jag har själv inte provat att dricka deras havremjölk för jag tycker som vanligt.
Varför köpa när man hur enkelt som helst kan göra det själv?
Havremjölk är ju busenkelt att göra själv och billigt dessutom.
Du kan även enkelt anpassa den efter eget smak och tycke.
Det allra bästa är att den du gör själv blir helt fri från onödiga tillsatser. Så bra tycker jag!!!

Dricka mjölk eller inte.   

Det här med om vi ska dricka komjölk eller inte råder det ju lite delade åsikter om.
Det finns de som säger att det är ett fördärv att dricka komjölk och att det gör oss sjuka.
Medan andra ser det som en stor mineral och vitaminkälla som vi mår bra av.
Själv har jag som de flesta här i Sverige vuxit upp med att dricka mjölk.
Det var på något sätt en självklarhet och inget som jag funderade så mycket över.


(null)

Kulturfråga 

Men genom åren har jag ju insett att det inte ser likadant ut överallt.
Det handlar mycket om vår kultur vanemönster och inte minst vårt klimat.

Jag hörde en forskare förklara att här i kalla norden har våra kroppar anpassat sig till att dricka komjölk. 

Det har varit en energikälla som vi kunnat använda oss av genom de kalla vintrarna.
Men ju längre söderut i världen vi kommer så ser det helt annorlunda ut och frågar du till exempel.

En italienare eller en spanjor om de vill ha ett glas mjölk så tittar de nog konstigt på dig.
De skulle i säkert säga att komjölk är för barn och inte vuxna människor.
Det beror på att det inte finns i deras tradition att dricka mjölk i vuxen ålder.
Deras kroppar har dessutom inte anpassat sig till det som våra här i norden.

Jag känner en kvinna som har sitt ursprung från ett sydligare land än vårt.
Som har vuxit upp här och som vuxen insett att hon inte alls tål komjölk.
Det är ju inte konstigt eftersom hennes förfäder säkert inte drack komjölk. 

Ingen moralfråga

Men jag tycker att det är så synd att göra det här till en slags moralfråga.
Jag vill verkligen betona att jag inte skriver det här för att reta upp dem som tycker om att dricka komjölk.

För jag tycker att precis som med allt annat så ska var och en själv få bestämma.
Var och en måste få lyssna till sin egen kropp och själ och känna efter vad man mår bäst av.
Själv så gör jag min kefir på mjölk äter ost och använder grädde och smör i min matlagning.

Variation

(null)


Men som jag ser det så är det väl alltid bra med variation.
Jag tycker det är väldigt spännande att hitta nya typer av näringskällor.
Jag gillar att utforska nya typer av smaker konsistenser och texturer i mat.

Det har inte alltid varit så utan detta är något som vuxit fram hos mig på senare år. 
Det har hänt något hos mig som har öppnat mina ögon för ny slags mat.
Mat som är näringtät och bra för hälsan det har blivit en hjärtefråga för mig.


Växtmjölk

Därför så har jag börjat prova mig fram bland olika typer av växtmjölk.
Jag måste verkligen säga att jag är överraskad över hur gott det är.
Jag kan inte fatta hur jag har kunnat missa det.

Gör din egen havremjölk

Havremjölk är som jag berättade förut hur billig och och enkelt som helst att göra själv.
Havremjölk är dessutom väldigt gott ett bra alternativ till komjölk och perfekt att börja dagen med.
Den är snål på fett men rik på fibrer B-vitamin, magnesium, järn, fosfor och zink.
Den sänker dessutom ditt kolesterol och minskar risken för diabetes.
Bara det är väl en orsak till att testa att göra lite havremjölk eller hur?

(null)


För att göra havremjölk behöver du följande.
  • 2dl havregryn 
  • 8dl vatten
  • En liten nypa salt
  • Smaksättning detta är inte nödvändigt och du kan utesluta det om du vill.Men det blir väldigt gott tycker jag så om du vill kan du testa till exempel ett par dadlar lite honung vaniljpulver eller kanske lite kanel. 
  • En mixer 
  • Något att sila havremjölken i till exempel en nötmjölkspåse eller en annan finmaskig påse av något slag. Titta längre ner i inlägget efter mitt spartips**⬇️
Mixa

Häll havregryn vatten salt och smaksättning i mixern och mixa 30 sekunder på högsta hastighet.
Mixar man längre kan den få en lite klibbig konsistens.
Likaså om man som i en del recept jag hittat blötlägger grynen först.
Men det finns de som vill ha den så och kanske tillhör du dem. Det är ju bara att prova sig fram och se hur du vill ha din havremjölk.

Sila av
Sila sedan av med en nötmjölkspåse eller så har jag ett ett spartips.**
Jag hittade nämligen jättebra och billiga påsar i flerpack livsmedelsbutiken. 
De är egentligen till för att förvara grönsaker i men de fungerar utmärkt till att sila växtmjölk med.


(null)
De ser ut så här

Fyll på flaskor

Fyll sedan upp din havremjölk på flaskor och ställ in i kylen. Där håller den sig i  ca 3-4 dagar.

Havremjölken är så god att dricka som precis som den är.
Men den passa nog till det mesta där du skulle använt komjölk eftersom den är så neutral i smaken. Prova dig fram så får du se vad du vill ha din havremjölk till.
Den fungerar fint att ha i kaffet och även till att göra en jättegod chokladmjölk till exempel klicka här för ett tips om just det.

Koka lite gröt

När du gjort din havremjölk så släng inte bort pulpen utan använd den när du kokar havregrynsgröt .
Då använder du grynen två gånger och det blir ännu billigare. Bra va?

Ett annat tips är att du byter ut vattnet mot havremjölk när du kokar din havregrynsgröt nästa gång.
Då blir den lite mer krämig och extra god och en bra start på din dag. 
Det fungerar även med nötmjölk som är ytterligare en av mina växtmjölksfavoriter.
Kolla gärna efter mitt kommande inlägg om just det.

Toppa sedan gärna med lite Kombucha HallonChiasylt så får du med lite extra probiotika med på köpet. 
Det har kommit att bli min absolut favorit istället för vanlig sylt.
Den kan varieras i det oändliga är fräsch och god  och inte så söt.
Den har faktiskt även blivit min sambos favorit på mackan istället för marmelad.
Klicka här för ett recept på den.


(null)

Lycka till

Det var det jag hoppas ni blev inspirerade att prova att göra lite havremjölk nu.
Det är faktiskt riktigt roligt också och en perfekt grej att hitta på med sina barn i köket.

Tänk bara att de kan få göra sin egen mjölk och få se hur de kan göra något så gott och nyttigt alldeles själva.

För precis som jag brukar säga så blir inget så bra som när du gör det själv.
För då kan du anpassa precis efter egen smak och tycke och det känns så fint och skönt i själen.
När man vet precis vad det innehåller och att det dessutom är bra för kroppen.
Kan det bli bättre undrar jag?

/Maria❤️








Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: