En liten nyttig bär/yoghurt efterrätt med havrefrö smul.

 
(null)
 
Hejsan på er och välkomna hit till bloggen!❤️

Jag hoppas ni har det bra så här efter semestern.
Men även att ni har laddat era batterier ordentligt inför höstens kommande bravader.
 
Själv har jag haft en väldigt trevlig sommar med välbehövlig ledighet.
 
Men nu så ser jag fram emot en skön höst med nya projekt med min blogg här.
Men även min webbsida mariasfeelinggood.se om fermenterad mat. 
 
Har ni inte besökt den än så titta gärna in och se om ni vill testa något av mina recept där.
Klicka här så kommer ni direkt dit.
 
Jag tycker att det börjar märkas att hösten är på gång.
Det mörknar ju lite tidigare på kvällarna igen och luften börjar kännas lite höstlig.
Men det kan ju även ha att göra med att det varit lite blåsigt och regntungt på sistone.
 
Jag älskar sommaren och njuter verkligen av sol och värme. 
Men jag gillar faktiskt hösten också och tycker det är ganska skönt med lugnet. 
Det lägger sig över en som en varm skön filt efter en intensiv sommar.
Det är något speciellt när det blir mörkare på kvällarna.
 
Man kan tända lite ljus och krypa upp i soffan och mysa. 
Så är det ju alla de vackra höstlöven förstås.
 
Men jag är ju själv ett höstbarn så kanske är det därför som jag känner lite extra för just hösten.
 
(null)
 
 
 
Ett litet recept.
 
Jag har ett lite recept att dela med mig av till er som jag hoppas att ni vill prova.
 
Det är en liten efterrätt som jag svängde ihop häromdagen som faktiskt blev riktigt lyckad.
 
Den är sådär lite lagom söt och samtidigt syrlig och god. 
 
Att den är av det lite mer nyttigare slaget är väl inte så förvånande.
 
Ni som brukar titta intill mig här på bloggen vet ju att jag är en liten hälsonörd. 
 
Jag gillar att hitta nya mer hälsosamma recept och att inspirera till lite nytt tänk på matfronten.
 
Den här efterrätten är helt glutenfri och är sötad med kokossocker och flytande honung. 
Havrefrö smulet är så där härligt krispigt och gott. 
Det är en god kontrast mot de syrliga bären och yoghurten.
Jag har även gett yoghurten en liten extra kick med lite ingefära.
Som tillför lite sting och ger en extra dimension till det hela. 
 
Alternativ
 
För er som vill göra ett vegan eller mejerifritt alternativ så fungerar det säkert alldeles utmärkt.
Byt då bara ut smöret mot kokosolja och honungen mot lite lönnsirap eller agavesirap.
 
Den turkiska yoghurten kan ni byta mot ett veganskt alternativ. 
Det finns ju så mycket att välja på nuförtiden.
 
När det gäller mängden med sötning så testa er gärna fram lite. Kanske vill ni ha mer än i receptet eller mindre det är lite av en smaksak.
 
Receptet är till 2 personer och jag serverade det i två glas.
 
Men ni kan lätt göra mer av det och dubbla eller trippla receptet. 
Om ni kanske vill  servera den till era nära och kära.
Vid något tillfälle när ni bjuder hem dem i höst.
 
Till det här receptet behöver ni följande.
 
  • 1 1/2 dl havregryn
  • 1 dl blandade frön som pumpafrön solrosfrön och sesamfrön Ta vad ni tycker om.
  • 0,5 dl kokosmjöl
  • Ca 2-3 msk kokossocker
  • Ca 2-3 msk flytande honung
  • 1 tsk kanel
  • 50 g smör
  • 3 dl kefirost eller turkisk yoghurt
  • Ca 2 msk honung
  • 1 krm ingefära
  • 2 dl valfria frusna bär jag hade blåbär hallon. Men ta vad ni själva tycker om.
 
Gör så här.
 
Smält smöret i en stekpanna och tillsätt de övriga ingredienserna. Stek på medelvärme några minuter tills sockret smält och det fått lite färg.
 
Ha lite koll så att det inte bränner för det går ganska fort med kokossocker.
 
Har ni inte provat kokossocker i era recept än så kan jag tipsa att det är en riktig höjdare.
 
Det påminner om farinsocker men är ett nyttigare alternativ och smakar inte kokos.
Det är nämligen gjort på nektar från kokospalmens blommor. 
 
Klicka här  för att läsa mer om det.
 
Bred sedan ut smulet på ett bakplåtspapper och låt det svalna.
 
 
 
Under tiden blandar ni kefirost/yoghurt med honung och ingefära.
 
Sedan är det bara att varva bär yoghurt och havre/frö smulet i lite fina glas.
 
Det var det  och lätt som en plätt eller hur?
 
Kefir ost
 
För er som inte har hört talas om kefirost så kan jag berätta att det är något väldigt bra.
Den är nämligen gjord på mjölkkefir som jag har recept på på min webbsida mariasfeelinggood.se. 
Klicka här så kommer ni direkt till det och kan läsa mer om mjölkkefirens fantastiska egenskaper.
 
Kefirost gör du enkelt genom att hälla kefiren i ett kaffefilter över en skål. Täcka med plastfolie och ställa den i kylen över natten.
 
(null)
 
 
 
Servera direkt och njut!
 
Lycka till jag hoppas ni gillar receptet.
 
Välkomna tillbaka hit till min blogg och kommentera gärna eller kom med tips på recept ni saknar eller så. 
Jag svarar även gärna på eventuella frågor ni kan ha om fermentering. 
Som ju har blivit min nya lilla baby när det gäller matlagning.
Det vore jätteroligt att få höra lite från er.
Tills dess ha det så skönt och passa på att njuta av det sista av sensommaren.
 
 
Maria❤️
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: