De blå zonerna vad är det för något?

(null)
 
 De blå zonerna vad är det för något?
 
De blå zonerna vad kan det vara?
Ja det var i alla fall något som jag aldrig hört talas om innan jag läste boken Hälsorevolutionen av Maria Borelius.
 
En jättebra bok som jag bara måste rekommendera för den som är intresserad av matens påverkan på vår hälsa.
Jag lägger en länk här bara så att ni kan kolla lite på den men ni köper den förstås var ni vill.
 
 
Om du tidigare har läst mina inlägg på min blogg så har du hört talas om att forskare nu tror det är låggradiga inflammationer i kroppen. 
 
Som är orsaken till autoimmuna sjukdomar och till de flesta sjukdomar som i stor grad drabbar oss här i västvärlden.
 
Jag har ju också  skrivit en hel del om fermenterad mat och gör mitt bästa för att få fler intresserade av den.
 
Delvis för att fermenterad mat har en så bra påverkan på vår tarmflora som i sig  har en stor del i vår hälsa för övrigt.
Men även för jag själv älskar den och lagar och äter den varje dag.
För den som är intresserad av det har jag lite recept här på min blogg. Ni är även välkomna till min webbsida om fermenterad mat klicka här för att komma till den.
 
Den tillsammans med en varierad kost med mycket fibrer gör susen för vår hälsa och det är verkligen något som vi borde bli bättre på att äta mer av här hemma.
Här som diabetes och hjärtkärlsjukdomar har skjutit i höjden på senare år och det har gått så långt att även barn insjuknar i typ 2 diabetes.
 
De blå zonerna
 
Men visste ni att det finns ett antal  platser i världen som kallas för de blå zonerna där människor är friskare och där de till stor del lever till de är 100 år och mer
 
 
Sådana zoner finns i 
 
  • Japan
  • Costa Rica
  • Ett område utanför Los Angeles USA
  • Grekland
  • Sardinien
 
 
Men vad är det som dessa zoner så annorlunda då och hur lever de där?
 
 
 
(null)
 
 
Jo vad jag har kunnat komma fram till är att maten är en viktig del i deras liv och även om den skiljer sig lite mellan de olika zonerna så har den vissa gemensamma nämnare nämligen
 
  • De äter till stor del vegetariskt  och fiberrikt
  • Om de äter kött så endast begränsat
  • De odlar sina grödor själva och äter efter säsong
  • Vitt mjöl socker och processad mat är ovanligt
  • Man äter färska råvaror och väldigt allsidigt och får därför i sig mycket vitaminer och mineraler
 
Jag läste dessutom någonstans att de även äter fermenterad mat i olika form så där dyker det upp också.
 
Det verkar som att människor som bor i de blå zonerna lever i ett långsammare tempo. Utan stress och har trygghet i sina familjer och värnar om sina barn och gamla.
 
De rör också på sig på ett naturligt sätt varje dag genom det dagliga arbetet. Med att till exempel ta hand odlingar och betesdjur.
 
När de äter så äter de alltid och tillsammans i sina familjer långsamt och fiberrikt. 
Det gör att mättadskänslan hänger med och det är toppen för matsmältningen i våra kroppar.
 
 
(null)
 
 
Eftersom de blå zonerna mestadels ligger inom fattiga områden så äter de sig endast mätta ibland inte ens det och frosseri förekommer inte.
 
De pensionerar sig inte och även gamla människor bidrar till samhället i den mån de kan.
Så trots att de kanske är närmare 100 år är de ändå ute på sina odlingar och vattnar sina plantor och rensar ogräs.
 
Något som är intressant är att till skillnad från hos oss förekommer demenssjukdomar nästan inte alls i de blå zonerna. och
Diabetes och hjärtkärlsjukdomar och även vissa typer av cancer är ovanliga. 
 
Här är en  länk till ett inslag som jag hittade på youtube häromdagen om just de blå zonerna.
 
Visst är det märkligt?
 
Vi tror så ofta att vi själva har allt när det gäller hälsa och mediciner.Jag tror även att om vi ska vara riktigt ärliga så har vi nog ofta en förutfattad mening om kulturer där men lever enklare än oss.
 
Vi tar väl lite för självklart att vi naturligtvis är mycket mer lyckligt lottade för att vi har allt materiellt sätt.
 
Men är man alltid lyckligare för att man har mer pengar?
Det är något som i alla fall jag börjat undra över.
 
Kanske har vi i vår strävan efter ett högteknologiskt samhälle missat någonting?
Har vi glömt att ta hand om varandra och blivit bekväma av oss?
 
Har vi genom vårt stressande och jagande efter mer pengar och mer saker glömt att ta det det lugnt och bara vara ibland?
 
Att laga mat har blivit något slags nödvändigt ont och varför bry sig när det finns färdiglagat att köpa?
Och varför sitta tillsammans och äta när man kan sitta framför tv n?
 
Det är kanske nyttigt för oss att se att det faktiskt finns andra sätt att leva som har andra värden än de som vi ofta sätter högst.
 
Pengar och hög status är inte allt och även man kan ha det hur bra som helst materiellt sett. Så  hjälper ju inte det  om man inte har hälsan eller hur?
 
Inte hjälper pengar om man är ofrivilligt ensam heller för familj och vänner kan ju inte köpas.
 
 
 
Vore roligt att höra vilka tankar ni har om detta.
 
Hör gärna av er här till min blogg och kommentera.
 
Varmt Välkomna tillbaka och om ni gillar min blogg och detta inlägg klicka gärna på gillaknappen längst ner på sidan🙏👇
 
 
 Maria❤
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: