Klimakterie och Pms hjälpen

(null)

Har du liksom jag funderingar kring det här med klimakteriet och Pms besvär?
I så fall kanske jag har lite tips till dig.
Jag har ju berättat tidigare på min blogg om hur Pms styrt mycket mitt liv och jag vill så gärna hjälpa andra att må lite bättre. 

Jag ska erkänna vad gäller klimakteriet så det är något som jag  hittills  i alla fall inte har märkt något av och om jag ska vara ärlig kanske oroat  mig så mycket över heller. 

Ämnet  kommer ju dock upp då och då och jag hör ju att det finns många som har det jättebesvärligt med vallningar och så.

Det finns även de som säger att Klimakteriet inte finns utan att det är något som vi själva har skapat.😮
Kan det verkligen vara så?
 
Det är nog lätt om man har klimakterie besvär att känna sig provocerad av ett sådant påstående eller hur?😌

Men försök att ta ett djupt andetag och i alla fall försök att vara lite objektiv för vem vet kanske kan det komma något gott ur det om man bara är villig att tänka nytt.

Själv så är jag nog ganska öppen för det mesta och är villig att utvärdera nya rön och idéer när jag kommer i kontakt med dem  provar mig fram och bildar mig sedan en egen uppfattning efter mina erfarenheter.

Jag tänker lite såhär vem är jag att påstå att jag bara har rätt?

Kanske ligger det mycket i att lyssna och ta till sig men sedan måste man lita på sin egen magkänsla och jag tror att det är där det ofta går fel.
Det är så lätt att fara iväg och ta till sig en åsikt som många utrycker och tro att den är sann.


Kanske är det så med klimakteriet att vi alla är olika och kanske upplever vi saker på olika sätt mycket på grund av tidigare erfarenheter och kanske också på hur det ser ut i ens liv för övrigt.

Kanske att en yttre miljö med mycket stress påverkar oss en hel del också. 

Något som jag märkt är hur vi människor ofta har en tendens till att överdriva stigmatisera och ta ut saker i förskott och det tror i alla fall jag kan vara en anledning till att vi får besvär i det så kallade klimakteriet.

(null)

För tänk efter hur ofta har vi inte fått höra dessa historier om det hemska klimakteriet😱
Har du också hört påståenden som?

"Vänta bara när du är där" eller" Min mamma/syster/väninna hade det jättejobbigt"

Det står om det i läkarböcker och på olika websidor och det pratas om östrogen hit och dit och olika symptom och vips så redan många år innan vi ens är i övergångsåldern som man kallar det så har expertisen talat om för oss hur vi kommer att må och så börjar vi oroa över hur hemskt det ska bli.
Det blir ju som nån slags masspsykos tycker jag🙄

För är det inte konstigt? 😕att långt innan det så kallade klimakteriet har vi redan skapat oss en bild av hur vi ska må trots att det kanske inte alls blir så.
 
För inte så länge sedan så läste jag en bok om Ayurveda där författaren hade ett helt annat sätt att se på det.

Hon tyckte att vi ska se övergångsåldern som något naturligt och nödvändigt och som vi ska vara tacksamma för att det är naturens sätt att skydda oss och se till att vi inte kan få mer barn när våra kroppar inte klarar av den påfrestningen längre.

Boken är verkligen jättebra och heter 
The Art of eating och är skriven av en kvinna som heter Eva Forsberg Schinkler.


Hon är författare , coach, ledarskapskonsult,sjuksköterska och fil kand i beteende medicin& hälsopsykologi och utbildad i folkhälsovetenskap.

Läs absolut den om du är intresserad av om hur mat levnadsstil och hälsa hör ihop.

Det finns mycket tänkvärt i den och Eva har vävt samman indisk läkekonst med tusenåriga anor med västerländskt tänk 

Som jag skrivit om i ett tidigare inlägg så finns hjälp även att få om man är villig att testa lite probiotisk kost som kefir Kombucha och surkål.
Det hjälper även med att man ställer om sin kost lite till mer grön o skön mat med mycket fibrer och mindre socker.
Det har i alla fall hjälpt mig med mina Pms besvär och än så länge har jag inte känt av några klimakterie symptom heller.
Så jag uppmuntrar alla till att testa vad har du att förlora?
Det är ju faktiskt bara mat och kanske du liksom jag blir hooked på fermenterad om du bara ger det lite tid.
Om ni är intresserade så lyssna gärna på Donna Schwenks pod hon har en som handlar om just detta.


Men det skulle vara så roligt att få höra hur era tankar går runt det här.
Kanske har ni kommit fram till något som ni kan lära mig.

Hör gärna av er med kommentarer 👍

och om ni gillar mitt inlägg klicka gärna på gillaknappen längst ner på min blogg så att min blogg kan nå fler.😍🙏

Välkomna tillbaka ❤️

(null)








Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: