Marias Medelhavsgratäng


(null)

Hej på er eftersom det var min jobbhelg i helgen så har jag tagit lite ledigt från bloggandet och återhämtat mig lite som jag ju lovade mig själv att göra.😇

Men nu så är jag igång igen för jag älskar ju verkligen det här !!😍
En annan kärlek jag har här i livet är ju att laga mat och jag har inte hunnit lägga ut något recept förutom på fermenterat än men det tänkte jag ändra på nu.👍

Gratänger är något som jag gillar att göra för att det är ju så gott och smidigt.
Det finns ju så många olika och man kan variera dem i det oändliga efter eget tycke och smak.

Den här gratängen skulle säkert funka jättebra som ett tillskott till julmaten och har har blivit en riktig favorit här hemma hos oss.

Jag har tagit inspiration från lite olika recept jag sett och lagt till min egen twist på det hela med mina fermenterade vitlöksklyftor och chili men det funkar precis lika bra med vanlig färsk också.

I grunden är det väl igentligen som en potatisgratäng men eftersom jag lagt till  aubergine och zucchini och lite annat så tyckte jag att medelhavsgratäng blev ett bra namn på den.

Till den behöver du följande

En ugnsform  ca 20 gånger 40 cm
  • 1kg mjölig potatis 
  • 1 medelstor Aubergine 
  • 1  medelstor Zucchini 
  • 1 gul lök
  • Vitlöksklyftor efter eget behag jag använder min egen fermenterade 
  • 1 chilipeppar jag använder min egna fermenterade 
  • 1 pkt Fetaost
  • Salt
  • Grovmalen svartpeppar 
  • Örtkryddor som timjan oregano
  • 7 dl vispgrädde 
  • Riven ost ca 2-3 dl

Skala potatisen lägg i kallt vatten så länge.
Skala och hacka gul lök och vitlök
Strimla chilin
Smörj formen med lite smör eller olivolja
Skiva potatisen i ganska tunna skivor 
Skiva aubergine och zucchini 
Varva potatis aubergine zucchini lök fetaost chili och salta och krydda efter egen smak mellan lagren men tänk på att fetaosten är salt i sig.
Häll på vispgrädden och strö över den rivna osten.


(null)

Grädda i mitten av ugnen i  225 grader i ca 45-50 min känn med en provsticka om potatisen är riktigt mjuk.

Vi brukar äta den här gratängen bara som den är  med en sallad till för den blir väldigt mättande.

Men om man vill kan man säkert som sagt ha den som tillbehör till t ex julbordet men den funkar säkert lika bra till grillat eller så.

Man kan säkert lägga till någon mer grönsak om man vill själv funderar jag på lite soltorkade tomater nästa gång eller lite oliver kanske🤔

I varje fall hoppas jag att ni gillar den och kommentera gärna det skulle vara så roligt att få höra vad ni tycker om min mat och min blogg😃 och om ni vill ha mer inlägg som det här eller bara gillar min blogg så glöm inte att klicka på gilla knappen längst ner på bloggen.🙏

Lycka till❤️



1 Angelica Wåhlin skriven

Nejmen, jag storknar så gott! Detta recept ska jag spara :D

Svar: Hejsan
Tack!! vad roligt att höra🙏😍önskar dig en riktigt God Jul och Gott Nytt År så här lite i förskott🎄🤶🏻❤️
mariasfeelinggood.blogg.se

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: