Meditation eller Mindfullness?


 
Vi vet ju alla att att stress är farligt för hälsan eller hur?
 
Jag har ju ägnat många av mina blogginlägg åt att skriva om hur kost påverkar vår hälsa.

Men jag vill nu även slå ett slag för mindfullness eller meditation.

Som jag ser det är det samma sak.

 Jag ska erkänna att första gången jag kom i kontakt med mindfullness för många år sedan så var jag skeptisk.

 
Jag lyssnade på en cd med en röst som skulle få en att slappna av känna sig lugn och stressa ner.

Jag somnade varje gång🤭😴

Jag tyckte den var jättetråkig och tänkte att det här var ju inget för mig.😛
 
Men några år i senare läste jag en bok om meditation och tänkte att ok jag testar.

Det har tagit tid och jag har testat många olika sätt.

Men det är först nu som jag har hittat ett som funkar för mig.

Nu tycker jag att det är så skönt och jag försöker att göra det regelbundet.

När jag gör det blir jag mer trygg i mig själv.

Jag känner mig balans och orkar mer.
 
Meditation kan låta väldigt flummigt och konstigt för många.

För vissa kan det till och med verka skrämmande och farligt.

Som jag ser det så är meditation vad utövaren själv gör det till.

Det finns olika skolor och olika åsikter om hur meditation ska gå till.

Lika många som det finns människor verkar det som.

Vad som de flesta dock verkar vara överens om är att meditation är bra för hälsan.

Att det dessutom är ett bra sätt att få kroppen ner i puls och minskar stress symptom.

 
Vi lever i en värld som snurrar allt fortare.

Då är det bra att ta en paus ibland och bara andas en stund.

För mig är det just vad meditation går ut på.
Att låta min kropp och hjärna få vila från yttervärlden en stund.


(null)

 

Tips för att komma igång.
  • Läs på lite Låna en bok eller kolla efter någon bra webbsida på nätet om meditation 

  • Ha ett öppet sinne Ge det en chans och försök gå in i det utan förutfattade meningar 

  • Låt det ta lite tid Räkna inte med att det ska falla på plats på en gång. Ge inte upp om du har svårt att inte låta tankarna fara iväg. Om du somnar är det ok. Då var du säkert bara för trött och det är bara att prova igen vid ett annat tillfälle

  • Kolla på youtube Där finns massor av meditations videos med guidade meditationer. Även olika typer av musik lämpad för meditation. Klicka härför ett tips. 

  • Hitta en tid på dygnet som passar dig Många vill absolut meditera på morgonen men du kan meditera närsomhelst när det passar dig

  • Hitta ett bra ställe att sitta på Hitta en plats där du  får sitta ifred utan att bli störd. Du behöver absolut inte sitta i Lotusställning utan sitt bekvämt i skön fotölj om du vill om det passar dig.

  • Du behöver inte meditera så länge Du kan börja med 10 min och öka successivt till kanske max en halvtimme

  1. Prova olika tekniker och hitta den som passar dig Själv brukar jag bara sätta mig ner i min favoritfåtölj.  Blunda och lyssna på lite lugn musik. Slappna  av och andas djupt. Tricket är att fokusera på att långsamt andas djupt ut och in och då kan man inte tänka på något annat.  Låter det för enkelt? Prova  själv kanske funkar det för dig också. Om inte hitta ditt eget sätt . Det behöver inte vara så pretantiöst huvudsaken är att det känns bra för dig.
     
    Det var nog allt hoppas jag väckt er nyfikenhet att testa meditation. 

    Eller mindfullness om ni hellre vill kalla det så.

    Om inte så finns andra sätt att stressa ner t ex kan man ta en skön promenad ute i naturen.

    Man kan teckna, måla,handarbeta eller som jag laga mat och baka.

    Jag mår som bäst när jag får vara i köket och röra i grytorna.

    Eller hantera en bröddeg då stressar jag ner och glömmer allt som eventuellt fått mig ur balans.

    Jag tror att det är en viktig del i det hela att hitta en balans i vardagen mellan arbete återhämtning.

    Sömn och inte minst att hitta GLÄDJEN i det man gör.

    Då tror i alla fall jag att man kommit långt.
    Så nu är jag nyfiken att få höra hur ni hittar balans och glädje i era liv.

    Kommentera gärna kanske ni kan lära mig något och som vanligt...☺️

     
     Varmt välkomna tillbaka till min blogg❤️
     
    (null)

     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     










    Kommentera inlägget här:
    Namn:   Kommentar:
    Kom ihåg mig?
    Mailadress:
    URL/bloggadress: