Tips på vad man kan göra med Kefir😋👍

(null)

Som ni vet vid det här laget så är Kefir en av mina absoluta favoriter och då talar jag ju om riktig hemgjord Kefir gjord på kefir gryn och inget annat.

Den du köper i affären är pastöriserad och innehåller inte 35- 50 olika bakteriestammar utan bara 7-10 och är inte alls samma sak.
 
Jag tycker Kefir är helt fantastiskt och äter det varje dag.
Förutom att det så gott och nyttigt så kan man ju ha det till så mycket.
Jag hoppas verkligen att det finns någon som har läst min blogg hittills som har börjat att göra egen kefir för det finns verkligen bara fördelar med att äta kefir.🙏

Den är verkligen toppen för alla stora som små och som jag berättat så ser det ut som fil eller yoghurt men det är något helt annat näringsmässigt. 
Kefiren är fullproppad med vitaminer och mineraler och goda bakterier som gör massor av gott för våra kroppar där nere i tarmen.😃

Man kan säga att kefir spelar i en helt annan liga och kallas för yoghurtarnas champagne på grund av sin lätt kolsyrade konsistens.

Själv njuter jag oftast av en tallrik kefir toppad med bär och granola eller i en smoothie men jag tänkte ge lite tips på vad man mer kan göra.😋

  • Kefir ost. Barnsligt enkelt att göra och jättegott på mackan t ex 
  • Smoothies
  • Sallads dressing
  • Glass
  • I surdegsstart 
  • I pannkakssmet
  • I brödrecept 
  • Istället för för gräddfil i mjuk pepparkaka 
Du kan dessutom använda vasslen från kefiren till att fermentera grönsaker.

Vasslen som finns i kefiren är något alldeles för sig .
Hippokrates känd som den moderna medicinen fader som levde för 2500 år sedan ska visst ha rekommenderat vassle till sina patienter eftersom han ansåg att den hade helande egenskaper.

Vad man än vill tro om detta så kan jag upplysa att Vassle är proteinrikt och med tanke på hur populärt det blivit med proteinpulver nuförtiden så är vassle definitivt ett billigare alternativ som du får på köpet när du börjar göra din kefir och dessutom så innehåller vasslen nyttiga mineraler.
 Bra va?😃 

Det finns massor av användningsområden för vasslen men förutom för att göra surkål så kan man ha den i brödbak, extra protein i smoothies , som ansiktsvatten , lite extra vitaminer och mineraler i djurmaten mm  mm


Jag har tänkt att göra lite inlägg här på bloggen med lite olika recept med Kefir i framöver.

Så länge så kan jag tipsa om hur man gör en Kefir ost som påminner om cream cheese men lite mer syrlig i smaken.

Det är busenkelt du behöver:
  • 1 bunke/ kanna
  • 1 sil
  • 1 kaffefilter 
  • Kefir

Om du har ett åter användbart filter som jag har så kan du göra som på bilden 
(null)

Om inte så ställ silen i bunken sätt i filtret och häll i Kefiren.

Täck med en plastfolie och ställ i kylen i ca 24 tim. 
När kefir osten är klar skrapa ner den i en burk.
Jag brukar ha lite örtkryddor och lite salt ch den är jättegod att ha på mackan eller som en dip. 🤩

Naturell kan du ha den i recept som en  magrare  creme fraiche eller turkisk yoghurt man kan även göra kefirglass.😋

Som vanligt om du inte vill vänta på mina recept så finns det massor av recept tips på youtube och även på pintrest.

Lycka till❤️


(null)






















Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: