Tranbär/Lingon Ketchup

(null)
 
Här kommer ett recept som kanske passar lite extra så här runt julen.
Ketchup är något som är omåttligt populärt och jag skulle tro att det finns en flaska i nästan varje hushåll.
Men Tranbär/Lingon ketchup är ett annorlunda och nyttigare alternativ innehåller inget raffinerat socker och du får nyttiga bakterier och vitaminer och mineraler på köpet.😍👍
 
 
Jag hittade det här receptet i en av mina böcker och originalet är amerikanskt med tranbär men jag har satt min egen twist på den och bytt ut hälften till våra svenska lingon.😋
 
Ni kan göra som ni vill med det funkar lika bra bådadera.
Det här är en nyttig ketchup med probiotika som är jättegod och funkar till det mesta som en vanlig ketchup.
I receptet ingår naturell Kombucha men om du inte hunnit börja brygga än så finns det naturell Kombucha i hälsokosten annars har jag sett att den börjar dyka upp i välsorterade livsmedelsbutiker.
 
Till receptet behöver ni.
En ca 3 l gryta 
Mixer eller matberedare 
  • 1 gul lök
  • 7 dl tranbär/lingon
  • 4dl vatten
  • 2dl honung
  • 2 dl naturell Kombucha
  • 1  1/2 tsk havssalt  el Himalaya salt med mycket mineraler i
  • 1 /2 tsk kardemumma
  • 1 /2tsk ingefära
  • 1 /2 kryddnejlika
  • Apelsin skal en remsa som lätt kan plockas upp när såsen kokat färdig ca 2-3 msk 
Hacka löken grovt och lägg i grytan tillsammans med vattnet koka upp och låt sjuda ca 15 min tills löken är mjuk 
 
Tillsätt tranbär/lingon och apelsinskal och sjud tills bären är mosiga ca 15 min
 
Plocka ur apelsinskalet och mixa  bärmoset i matberedare eller mixer och passera ketchupen genom en sil.
 
Vispa i honung salt och kryddor låt svalna tills ketchupen är ljummen innan du tillsätter Kombuchan och rör om ordentligt
 
Fyll upp på rena flaskor eller burkar och ställ i rumstemperatur 1 dag ej i direkt solsken och flytta den sedan till kylskåpet.
 
I kylen är Ketchupen är hållbar ca 3 månader 
 
Jag kan dessutom berätta att lingon och tranbär båda är superbär som är fullproppade med vitaminer mineraler fibrer och antioxidanter.
 
Lingon sägs vara ännu nyttigare än de omtalade acaibären och innehåller polyfenoler som som sägs kunna hejda urinvägsinfektioner 
De förebygger även diabetes stabiliserar blodsockret och motverkar fet mat om de intas tillsammans med den feta maten.
 
Tranbär som också innehåller polyfenoler sägs också stötta immunförsvaret motverka inflammationer och bromsa åldrandet.
😃👍
 
Lycka till❤️
 
Klicka gärna på gillaknappen längst ner på bloggen om ni gillar inlägget 🙏
 
 
(null)
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: