Vattenkefir en syrlig vĂ€n😃

(null)
 
Nu tÀnkte jag berÀtta lite om en annan 
Syrlig favorit till mig nÀmligen tada!!!! Vattenkefir.
 
Vattenkefir Àr en jÀttegod probiotisk dryck som fermenteras i tvÄ steg precis som Kombuchan men det Àr lite enklare och gÄr snabbare Àn att brygga Kombucha.
 
Precis Kombuchan Àr vattenkefir full med nyttiga bakterier som Àr toppen för din tarmflora.
Man skulle kunna sÀga att Vattenkefir Àr en slags nyttig probiotisk lÀsk.
Den Àr inte riktigt lika syrlig som Kombuchan och smaken Àr lite mittemellan Loka crush och cider skulle jag sÀga.
 
Man kan dricka Vattenkefir istÀllet för lÀsk, sjÀlv tycker jag den Àr jÀttegod och dricker vattenkefir nÀstan varje dag.
 
Vattenkefir görs med vattenkefir gryn som inte Àr nÄgra gryn igentligen utan en slags mjuka kristaller.
 
TyvÀrr finns de inte att köpa i nÄgon affÀr Àn vad jag vet men de gÄr att köpa i torkad form frÄn en webbsida som heter gröntlevande.se
De mÄste dÄ aktiveras i lite vatten innan du kan sÀtta igÄng men de kommer med en beskrivning och det Àr jÀtteenkelt.
 
För att göra Vattenkefir steg 1 behöver du följande:
 
En glasburk med lock 1 l
( sjÀlv anvÀnder jag en glasburk för konservering med gummiring)
1 sil
Aktiverade kefirgryn
4 msk Ekologiskt strösocker
1 liter vatten
1 fikon eller nÄgra russin ( ekologiska)
Flaskor lÀmpliga för kolsyrade drycker.
 
(null)
 
 
SjÀlva processen Àr hur enkel som helst.
 
Först hÀller du vattnet i burken tillsÀtt sockret rör om till sockret löst sig och lÀgg i kefirgrynen och fikon eller russin.
SÀtt pÄ locket och vÀnta 1-2 dagar
StÀll burken t ex i ett köksskÄp dock ej med andra livsmedel eller pÄ en hylla men ej i direkt solsken.
 
Tiden beror lite pÄ hur varmt du har hemma ju varmare desto fortare gÄr det.
NÀr den Àr fÀrdig har den skiftat fÀrg till ljusgult.
 
Öppna locket  och smaka av ,nĂ€r den Ă€r fĂ€rdig smakar den syrligt lite som Ă€ppelcider ungefĂ€r.
Smakar det fortfarande sockervatten vÀnta ytterligare en dag.
 
NÀr den Àr klar silar du av kefiren och om du vill göra om processen lÀgger du bara grynen i en ny burk med vatten och socker.
 
Vill du pausa lÀgger du dem i en mindre burk med socker vatten och stÀller i kylen.
DÀr kan de stÄ upp till en mÄnad sedan mÄste de ha nytt sockervatten.
 
Du kan dricka Vattenkefiren precis som den Àr vissa tycker bÀst om den sÄ men sjÀlv tycker jag den blir godare efter steg 2.
Obs!
Sockret och fikonet Àr mat till grynen sÄ sockret försvinner i i fermenteringsprocessen.
 
Steg 2
HÀr kan du göra pÄ lite olika sÀtt det bÀsta Àr att testa sig fram.
 
Det enklaste Àr att tappa upp pÄ flaskor lÀmpliga för kolsyrade drycker för det blir vÀldigt bubbligt.
LÀmna lite plats i flaskan och fyll pÄ med ekologisk juice sÀtt pÄ korken ordentligt och stÀll flaskorna i rumstemperatur i 2-3 dagar.
 
Kolla om de Àr klara genom att försiktigt öppna korken lite om de pyser dÄ Àr det klart.
Flytta sedan över till kylen och vÀnta tills den Àr kall.
  (null)
 
SjÀlv gillar jag att anvÀnda frukt och bÀr sÄ jag  brukar hÀlla vattenkefiren i en annan burk med lite frukt eller bÀr och lite fÀrsk ingefÀra sÀtter pÄ locket och lÄter den stÄ  1-  2 dagar i rumstemperatur sedan silar jag av och tappar upp pÄ flaskor.
 
Sedan lÄter jag flaskorna stÄ ytterligare 1 dag innan jag stÀller in dem i kylen.
Vattenkefiren hÄller inte lika lÀnge som Kombuchan utan bör drickas upp inom 2 veckor.
Den fortsÀtter att fermentera fast lÄngsamt i kylen.
 
Var lite försiktig nÀr du öppnar flaskorna och hÄll dig  gÀrna över diskbÀnken för de kan vara vÀldigt bubbliga.
Det finns massor av smÄ videoklipp pÄ youtube om hur man gör vattenkefir.
Överallt kan man hitta tips om hur man sköter om grynen pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt.
Olika typer av socker, Àggskal,citron mm mm
SjÀlv har jag hÄllit mig till ekologiskt socker och ibland en liten nypa salt och det har funkat bra hittills
 
 
Obs!
Om du anvÀnder juice i steg 2 anvÀnd inte koncentrerad juice utan utspÀdd med vatten.
Annars Ă€r det risk för att det kan bildas alkohol i denđŸ€Ș och tanken Ă€r ju att Vattenkefiren ska vara en nyttig probiotisk dryck😀
Lycka till❀
 
 
(null)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 caroline skriven

hej Maria, jag ska göra vattenkefir men undrar vid 2:a fermenteringen med frukter sluter du locket tÀtt dÄ? med gummiring? fick lÀra mig att vid 1:a sÄ kan man ta bort gummiringen istÀllet för att lÀgga över en kökshanduk.

Kommentera inlÀgget hÀr:
Namn:   Kommentar:
Kom ihÄg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: