Fermenterad vitlök så gott och nyttigt 😋

(null)
 
Jag har ett litet tips på en bra grej ni kan göra och ha till hands i matlagningen.
Hur bra som helst som ni gör supersnabbt och jättelätt!!
Nämligen fermenterad vitlök!😍
 
Yes! Innan jag själv gjorde min första burk hade jag ingen aning om hur mycket jag skulle komma att uppskatta den.
Fermenterad vitlök är nämligen en toppenbra sak att ha i matlagningen.
 
Jag har ju berättat om vitlökens fantastiska egenskaper för vår hälsa.
Den är antiinflammatorisk, fullpackad med vitaminer och toppen för immunförsvaret och dessutom prebiotisk. 👍
 
Ni minns kanske om ni läst mina tidigare inlägg. ☺️Prebiotika är fibrer och mat åt våra små hjältar i tarmen bakterierna😃 som är ovärderliga för vår hälsa.
 
 
När man dessutom fermenterar vitlöken blir den ännu bättre precis som alla fermenterade grönsaker.
C-vitamin innehållet  ökar ,de blir mer lättsmälta och något som jag nog glömt att berätta är att själva fermenterings processen tar bort eventuella gifter som kan finnas i grönsakerna. 
Toppen  eller hur ?🙌 och det bästa är att när de kommer ner i din tarm rensar de ut där också.👍 
 
När vitlöken är fermenterad och klar så håller den sig i kylskåpet i upp till 9 månader.
 
Dessutom eftersom vitlöksklyftorna ju är skalade är det bara att plocka fram burken när du behöver vitlök i något recept och plockar upp ett par ur burken.
Lätt som en plätt👍
Så varför inte göra en burk och ha i kylen du också?😃
 
Du behöver:
 
1 glasburk med lock i valfri storlek

Vitlök valfri mängd

Ett mineralrikt havssalt eller Himalaya salt

Filtrerat vatten

Vassle ( från yoghurt eller kefir)
 
Skala vitlöksklyftorna och lägg dem i burken och tillsätt till en burk på 5dl :
 
1 tsk 
 
2 msk vassle
 
Fyll på med vattnet 
 
Sätt på locket och ställ i rumstemperatur
 (ej i direkt sol ) gärna på diskbänken där man lätt har översikt på var i fermenterings processen man är eller ev i ett skåp men i så fall ej bland andra livsmedel.
 
Ställ den gärna en djup tallrik ifall den svämmar över.
Ha lite koll på burken efter ca  3 dagar bör det ha kommit igång att bubbla och då brukar jag pysa burken lite försiktigt! för att släppa ut lite kolsyra. 
 
Efter 6 dagar flytta burken till kylskåpet
 
Lycka till❤️
 
 
 
(null)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: