Mjölkkefir så gott och nyttigt 😃

(null)
 
Jag lovade ju att presentera er för mina probiotika vänner för det är ju precis det som fermanterat är.
 
Som jag berättade lite om i mitt förra blogginlägg så finns det många hälsofördelar med att tillföra probiotika till våra kroppar.
Eftersom maten vi äter idag och även livet vi lever med stress och och ofta för lite sömn.
 
Gör att de här fantastiska små hjältarna inte finns i den mångfald som vi skulle behöva för att må riktigt bra.
 
Det enklaste och godaste sättet att göra det på är att få i oss probiotikan genom kosten. jDessutom ag lovar det finns massor av saker du kan göra alldeles själv hemma i ditt kök.
Det är inte alls så  svårt och inte  kräver det några dyra köksredskap heller.
 
Det duger utmärkt med sådant som du säkert redan har hemma.
Men för att inte röra till det har jag bestämt mig för att presentera mina små vänner 😉en taget så därför....... 
 
Tada!!!!😄
Får jag därför härmed presentera!!
(null)
 
KEFIR
Kefiren var bland de första fermenten som jag provade och det är också den jag brukar rekommendera till dem som vill komma igång att fermentera att börja med.
 
Kefir har sitt ursprung bland bergen i Kaukasus och dess  smak och konsistens skulle jag säga är något mittemellan filmjölk och Yoghurt. 
Den är ganska syrlig,lätt kolsyrad och kallas även yoghurtarnas Champagne 🍾
 
Men även om den ser ut och smakar som fil/yoghurt så finns det en stor skillnad och det är att den otroligt mer näringsrik. Men nu talar jag om den hemgjorda Kefiren inte den du kan köpa i livsmedelsbutiken
 
Den hemgjorda kefiren innehåller ca 30-50 olika nyttiga bakterier jämfört med den kefir du hittar i butiken som bara innehåller 7-10.
 
Den är dessutom fullproppad med massor av vitaminer, mineraler och en fantastisk källa till protein i din kost. 
 
Om du vill göra din egen kefir hemma finns det två olika sätt.
 
Det bästa i mitt tycke är att använda sig av mjölkkefirgryn ej att blanda ihop med en släkting Vattenkefirgrynet.
Som är en annan favorit till mig som jag kommer att presentera längre fram.
 
 
 
(null)
 
Mjölkkefir gryn är igentligen inget gryn utan en bakterieochjästkoloni😱 
Ja ni hör 😃låter det konstigt? 
 
Men det fina i kråksången är att när man lägger dessa gryn i en glasburk med mjölk sätter på locket och väntar 12-24 tim.
 
Så förvandlar de mjölken till en fantastisk god och nyttig Kefir. 
Visst är det fantastiskt? 
 
Det är inte allt när Kefiren är klar kan du använda samma gryn igen och nästa dag har du en ny omgång Kefir.
 
Grynen varar för alltid och förökar sig så att du kan dela med dig till andra som vill göra egen Kefir. 
 
Det enda som krävs är att de får mat i form av ny mjölk regelbundet.
 
De här små rackarna livnär sig nämligen på laktosen i mjölken så därför är Kefiren även laktosfri sånär som på 1%. 
 
Du kan  även ta paus från Kefir tillverkningen genom att antingen ställa in dem i en burk med mjölk i kylen.
Där klarar de sig ca 1 vecka innan de behöver ny mjölk.
Vill du pausa längre tid lägger du dem bara i en burk med lite mjölk och ställer i frysen.
Lätt som en plätt!
 
Det enda du behöver köpa är kefirgryn som vad jag vet inte finns i någon affär än men de går busenkelt att beställa på nätet.
 
Det finns en sida som heter Gröntlevande.se där du lätt kan beställa torkade kefirgryn och de har också lite youtube klipp på hur man lätt aktiverar grynen i lite mjölk .
 
Det finns ett frystorkat pulver också som igentligen bara består av kefirgryn pulver.
Jag har inte testat detta själv men processen är vad jag förstår enkel.
 
Bara att blanda pulvret i mjölken och vänta så har du efter något dygn också Kefir. 
Det går visst att spara en del av kefiren och tillsätta ny mjölk och få ytterligare ny Kefir också.
 
Är dock lite osäker på hur många gånger man upprepa processen.
 
Det fina med Kefiren tycker jag är att man kan äta den bara som den är som man äter vilken fil/yoghurt som helst men du kan dessutom använda den till så mycket annat. 
 
Förutom smoothies så kan du göra dippsåser t ex Bra va?
 
 
(null)
 
Jag har tänkt att dela med mig lite recept framöver😀 
 
Om du inte vill vänta på det så är det bara att kolla på youtube för där finns massor med små klipp med tips och recept👍
 
Men om du vill titta in på min blogg igen så kommer det ett inlägg med lite närmare beskrivning om hur man gör Kefir framöver så välkommen tillbaka❤️
 
  (null) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: