Fermenterat vad är det?

(null)

Som jag lovade så tänker jag nu tala om vilken typ av mat som jag vill slå ett extra slag för på min blogg.
Maten som jag skulle vilja att fler vågade prova på för jag tror verkligen med hela mitt hjärta på den.
Kärt barn har många namn och fermenterat och mjölksyrat är inget undantag.
På engelska heter det cultured food eller ferments och på bloggar och youtube kan man hitta en hel del inlägg som är i detta spannet.
Fermenterad mat finns världen över och har tillagats i generationer tillbaka.
Här i sverige har vi mjölksyrade grönsaker,fil och surdegsbröd.
Tyskland har sin saurkraut och Japan har miso och soja tex.
På senare tid har vi också fått höra talas om koreansk kimchi deras form av saurkrat med chilipasta. 
Kefiren en av mina stora favoriter har sitt ursprung i Kaukasus bergstrakter i Centralasien Men något som vi kanske mer känner till är ju yoghurt som har sitt ursprung i Turkiet.
Det finns massor av livsmedel vi äter kanske dagligen men inte tänker på som fermenterad mat.
Visste du t ex  att kakao är en sådan? Ost är också en sorts ferment och även matjesill, salami, isterband och till fermenterade drycker har vi ju öl och vin förstås. Men nu så är det väl inte den sorts ferment som jag vill fokusera på i min blogg även om jag faktiskt kan njuta att något glas av dessa drycker vid  något tillfälle. 😉
Nej jag ju vill istället fokusera på sådant som är bra för hälsan så därför vill jag slå ett slag för en dryck som har kommit i fokus på sistone och det är en gammal dryck som man tror har sitt ursprung i Kina.
Jag talar om Kombucha en fermeterad te dryck som jag själv numera brygger hemma och tycker är jättegod!
Men vad är det som är så bra med fermenterad mat då🤔 
Jag har funnit ut att att det finns massor av hälsofördelar med fermenterad mat förutom att det är fantastiskt gott så hjälper den till att balansera vår tarmflora och tillför kroppen med massor av vitaminer. Jag kommer att gå in mer på det i senare inlägg som jag hoppas att ni vill läsa 😃
Jag har framöver tänkt att dela med mig av lite olika recept på hur man gör en del olika saker som kefir, kombucha, saurkraut mm.
Jag kommer också att fortsätta min fermentresa och testa nya recept och dela med mig av mina resultat för den som är intresserad.
Det finns dessutom en hel mängd av olika sätt att använda tillexempel Kefir i olika jättesmarriga recept som jag har tänkt visa för er framöver.
Det finns naturligtvis även så mycket annat i mat och hälsa området som jag också skulle vilja dela med mig av till er.
Så var hjärtligt välkommen att besöka min blogg i framtiden och som jag har sagt förut så vill jag inte komma med en massa pekpinnar och jag vill jättegärna att ni kommer med kommentarer och tips till mig om sådant som ni gillar.
Jag vill att denna bloggen ska leva och ge er lite inspiration  att laga mat som jag brinner för men jag vill också väldigt gärna bli inspirerad av er som läser min blogg. ❤️
 
 








Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: