Gör din egen Ginger Ale😋

(null)
 
Nu har jag ju berĂ€ttat för er om mina vĂ€nner Kombuchan och Vatten kefir men jag mĂ„ste bara tipsa er om annan dryck som jag börjat göra som Ă€r sĂ„ himla god.
Som ni förstĂ„tt vid det hĂ€r laget Ă€r jag en riktig fermenteringsnördđŸ€“ 
Ja jag vet jag bara Ă€r det "can’t help it😎
 
SÄ nÀr jag rÄkade hitta ett you tube klipp om att göra olika typer av lÀsk sÄ dök det upp nÄgot nytt för mig nÀmligen......
Gingerbug....đŸ˜± men herregud nu börjar hon vĂ€l gĂ„ för lĂ„ngt Ă€ndĂ„đŸ˜†
Men jo det heter faktiskt sĂ„ och Ă€r faktiskt bara nĂ„got sĂ„ enkelt som en ingefĂ€rs start klart som korvspad eller hur?😉eller kanske inte jag ska förklara....
 
I hundratalsÄr förmodligen Ànnu lÀngra har mÀnniskor gjort naturlig lÀsk med mÀngder av vitaminer och mineraler med hjÀlp av bakteriekulturer och pÄ sÄ sÀtt fÄtt en naturligt kolsyrad probiotisk lÀsk som intet sÀtt kan jÀmföras med den lÀsk som sÀljs i livsmedelsbutikerna idag.
 
Den lÀsk vi dricker idag började man göra i i slutet pÄ 1800-talet och Àr egentligen bara vatten socker och en smaktillsats och sÄ har man tillsatt kolsyran pÄ mekanisk vÀg.
 
Det har inneburit att de goda bakterierna vitaminerna och mineralerna har fÄtt stÄ tillbaka för att skapa en produkt som kanske smakar sött och gott men som med sitt höga sockerinnehÄll Àr vanebildande och orsakar fetma.
Men nog om det.đŸ€
 
Men med det hĂ€r receptet kan du göra en naturligt kolsyrad dryck som Ă€r bra för din kropp och smakar himmelskt.😋
 
Men för att göra den behöver du alltsÄ en Gingerbug eller ingefÀrstart om du hellre vill kalla den det.
 
 
 
Gingerbug
 
Du behöver dÄ.
 
  • 1 burk med lock
  • ingefĂ€ra (ekologisk ingefĂ€ra behöver bara sköljas ren och inte skalas annars skala den)
  • ekologiskt rörsocker
  • filtrerat vatten
 
 Dag 1.
Riv eller hacka 2 msk ingefÀra och lÀgg det i burken tillsammans med 2 msk socker och fyll pÄ halva burken med vatten rör om sÀtt pÄ locket men lite löst och dra inte Ät.
StÀll burken i rumstemparatur men inte i direkt solljus och inte tillsammans med andra livsmedel.
StÀll den gÀrna pÄ ett fat med kanter pÄ det Àr bra nÀr den sedan börjar bubbla och eventuellt bubblar över.
 
Dag 2.
Gör om samma process med ingefÀran och sockret och rör om sÀtt pÄ locket igen löst.
 
Dag 3.
Gör om samma process igen
 
Dag 4.
Nu bör det ha börjat bubbla lite i burken annars gör om processen och vÀnta ytterligare en dag.
 
Dag 5.
Om det inte bubblar nu sĂ„ kan man  upprepa och vĂ€nta ytterligare en dag men har du gjort rĂ€tt ska det lukta friskt av ingefĂ€ran och bubbla fint i burken och dĂ„ Ă€r det klart att anvĂ€nda till din GingerAle.
 
NÀr du inte anvÀnder din Gingerbug förvaras den bÀst i kylen dÄ kan den stÄ dÀr i 3-4 mÄnader sedan mÄste man ta fram den och mata den med lite ingefÀra socker och vatten en eller ett par gÄnger och fÄ stÄ i rumstemparatur för att komma igÄng igen.
 
GingerAle
 
Gör sÄ hÀr:
 
Ta en bit fÀrsk ingefÀra hur stor bit beror pÄ hur stark man vill ha sin Ginger Ale.
Jag brukar ha ca 5 cm ungefÀr.

Hacka den i smĂ„ bitar och lĂ€gg i en gryta tillsammans med  1 dl socker 1/2 tsk salt och 4 dl vatten.
Koka upp och lÄt det sjuda i ca 5- 10 min till ett ingefÀrste.
Det ska dofta friskt av ingefĂ€ra lite sĂ„ det sticker till i nĂ€san dĂ„ Ă€r det perfekt 👌
Lyft det av plattan och lĂ„t det stĂ„ och dra lite.
Pressa citronerna du kan vÀlja att byta ut en citron mot 2 lime det blir vÀldigt gott ocksÄ.
 
HÀll ingefÀrsteet i burken fyll pÄ med citron/limesaften och fyll upp med det filtrerade vattnet.
 
Om vÀtska fortfarande Àr varm lÄt det svalna till rumstemperatur innan du tillsÀtter Gingerbugen och sÀtt pÄ locket.
StÀll i rumstemperatur pÄ diskbÀnken dock ej i direkt sol.
Eller i ett köksskÄp dock ej med livsmedel.
VĂ€nta 2 dygn och sila av och tappa upp pĂ„ flaskor och skruva pĂ„ korkarna ordentligt.
Eventuellt kan du lĂ„ta flaskorna stĂ„ ytterligare ett dygn om du vill ha lite extra kolsyra. 
Annars stÀll i kylen och drick upp den inom ca 2 v.
 
Ginger Alen fortsÀtter att fermentera i kylen men lÄngsamt sÄ de blir mer bubbliga under tid.
 
Observera!
Ginger Ale Ă€r ej att förvĂ€xla med sin mer alkohol starka đŸ€Ș kusin Gingerbeer som krĂ€ver betydligt lĂ€ngre fermenterings tid och lite annat ocksĂ„ vad jag förstĂ„tt.
Men jag vill ju som nu vet endast uppmuntra till nyttigheter hĂ€r pĂ„ min blogg😃
 
Lycka till❀
 
(null)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlÀgget hÀr:
Namn:   Kommentar:
Kom ihÄg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: