Så hur hamnade jag här egentligen?😂

(null)

Ja hur hamnade jag här igentligen ?
Det har väl inte undgått någon som har läst mina blogginlägg var mitt främsta intresse för mat och hälsa ligger.

Men de som känner mig kan nog intyga att det inte alltid varit så.

Precis som för de flesta så har mitt liv rullat på. Jag har definitivt inte varit och är inte heller nu någon renlevnadsmänniska.

Visst har jag alltid haft en intresse för naturmedicin och alltid tittat lite extra efter tips på olika huskurer och sådant.

Någonstans inom mig har jag alltid haft känslan av att svaren på olika hälsoproblem fanns där någonstans.

Mitt hjärta har nog alltid tickat lite extra för naturliga metoder och har jag nog  min pappa att tacka för. 

Jag minns så väl teerna han brukade köpa i hälsokosten och dricka för att bota sin krånglande mage.

Han tipsade om linfrö avkok och kokade havregrynsgröt med kruskakli på morgonen innan han gav sig iväg till jobbet.

Han lagade vegetariskt åt oss ibland också så ja han har absolut gjort ett avtryck på mig på hälso fronten.

Han är idag 94 år och han och min lilla gulliga mamma klarar sig helt själva ännu så länge. Trots en del krämpor så tar de hand om varandra och är mycket väl med i sin omgivning.

De har också alltid läst mycket så där är något som jag fått från dem båda.

Men trots det så har jag levt mitt liv precis som de flesta andra. 
Jag har gjort precis samma misstag med fel sorts kost som nog de flesta har. 
Ätit sådan mat som min kropp inte mått så bra av i det långa loppet. 

Precis som de flesta andra har jag testat olika dieter och bantningtips för att hålla vikten nere.

Jag har alltid gillat att laga mat och för det mesta ganska vettig mat. För det mesta lagad från grunden. 

Men tyvärr så har jag också varit en riktig socker gris och älskat söta kakor och efterrätter. 

För några år sedan började jag baka surdegsbröd åt mig och sambon och fastnade helt i det. 

Så hittade jag en dag ett recept i en bok på en dryck som heter Kvass. 
Det är en fermenterad dryck gjord på vatten honung och bär/frukt. 

Jag testade och började googla lite för det här med fermentering det  var  ett helt nytt ord för mig.
Jag började läsa böcker och bloggar och undrade varför jag inte hade hört om detta förut.

Att det fanns örtmediciner det visste jag men att det fanns mat som funkade som medicin för våra kroppar det var helt nytt.

Jag började testa mig fram och nu tycker jag att det här med fermenterad mat är jättegott. 
Jag älskar numera att hitta nya recept som jag testar på mig och sambon😂

 


Samtidigt så har också mitt intresse för matlagning nått helt nya höjder. Jag vågar experimentera mer och har börjat tycka om helt nya saker.
Mitt intresse för vegetariskt har ökat och även om jag inte är vegetarian. Så har jag insett att det är väldigt gott och roligt att laga vegetarisk mat.

Ju mer jag har läst i olika böcker och lyssnat på poddar om hur vår hälsa styrs av vad vi äter.
Så har jag börjat se mig omkring och undra över varför detta inte verkar vara så känt bland människor i allmänhet. 

Jag påstår inte att jag på något sätt har alla svaren till vår ohälsa för naturligtvis finns det ju flera andra faktorer att väga in också. 

Så som stress och och sömnvanor exempel.  

 
Motion och träning är naturligtvis också viktigt men allt hör ihop och kosten är en stor del.

Många av oss har helt slutat att laga egen mat och lever på färdigmat och kakor godis och läsk. 
Fast vi väl igentligen vet att det inte är så bra men varför hat det blivit så? 

Sjukdomar som högt blodtryck och diabetes typ 2 ökar hela tiden. Utan att de flesta av oss undrar så mycket vad det beror på. 
Eller så  skyller vi helt enkelt på dåliga gener eller på slumpen. 

Visst kan det vara en del i det men tänk om fler började tänka om och började äta riktig mat. 
Mat med massor av vitaminer mineraler som gör våra kroppar starka och friska. 
Mat som gör oss glada får oss att tänka klarare. 



(null)

Det är min önskan inför framtiden.

Så därför har jag hamnat här för att  jag hoppas och önskar att jag med min lilla blogg. 
Ska nå människor som delar mitt intresse för matoch hälsa och liksom jag letar efter ett sätt att få må bra.

För tillsammans så kan man uppnå så mycket mer och på sikt göra skillnad för många fler i framtiden. 

 
Det tycker jag vore helt fantastiskt eller hur? ❤️
Hör gärna av dig och kommentera mitt inlägg och tycker du om det klicka gärna på gilla knappen. 🙏😍
 




























Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: