Julen pĂ„ gott och ontđŸŽ…đŸ»

 
(null)
 
 
Jaha sÄ Àr vi inne i julmÄnaden igen dÄ
Jag har lite svÄrt att fatta hur vi hamnade hÀr sÄ fort men sÄ Àr det ju varje Är nuförtiden
Som jag tror jag nĂ€mnde i nĂ„got tidigare inlĂ€gg. SĂ„ har jag en betydligt mer avslappnad attityd till julen numera.

Visst Ă€r det mysigt med jul det tycker jag fortfarande. Men för varje Ă„r sĂ„ blir jag mer och mer fokuserad pĂ„ att ta vara pĂ„ tiden. IstĂ€llet för att baka tusen sorters kakor och och stressa runt och handla julklappar.
 
Men det fanns en tid nĂ€r jag var en superstressad smĂ„barnsmamma. Som hade gigantiska krav pĂ„ mig sjĂ€lv nĂ€r julen nĂ€rmade sig.
 
Jag sĂ€ger krav pĂ„ mig sjĂ€lv för de dĂ€r kraven kom nog igentligen mestadels frĂ„n mig och ingen annan.
Jag vet inte vad som hĂ€nde men det var som nĂ„n slags mani. Jag ville bara att allt skulle vara sĂ„ perfekt att det blev helt galet.
Jag hade alltid nĂ„gon slags Ă„ngest att det inte skulle vara tillrĂ€ckligt av allt. Att alla inte skulle vara glada och nöjda pĂ„ julaftons kvĂ€ll.

Det Ă€r sĂ„ jag minns det i alla fall och nu fattar jag ingenting nĂ€r jag tĂ€nker tillbaka 
Oh my god!!! SĂ„ jag höll pĂ„. 
Jag har svĂ„rt att tro att nĂ„gon annan kan vara sĂ„ galen som jag var dĂ„. Jag hoppas verkligen inte det i alla fall.

Det var ett bakande, stĂ€dande i varenda vrĂ„ och extremt shoppande av  julklappar. SĂ„ var det massor av mat som skulle lagas sĂ„ pĂ„ julaftonskvĂ€llen var jag helt slut och satt och halvsov i soffan.
 
  (null)
 
 
MissförstĂ„ mig inte nu för samtidigt sĂ„ gillade jag ju att baka. Dessutom att laga mat sĂ„ det var vĂ€l mest proportionerna som blev lite fel.

Det var ju ocksĂ„ roligt att fĂ„ ge sina barn en mysig jul och jag har ju sĂ„ mĂ„nga fina minnen frĂ„n julen ocksĂ„ 

Jag hoppas att mina barn minns sina jular som fina men samtidigt sĂ„ önskar jag. Att de tar det lite lugnare och njuter av julen pĂ„ ett mer avslappnat hĂ€rligare sĂ€tt 

Det tror jag faktiskt att de gör som de fina förstĂ„ndiga mĂ€nniskor de vuxit upp till allihop.
 
För hur det Ă€n Ă€r sĂ„ blir det ju jul Ă€n dĂ„ utan allt det dĂ€r stressande. Om man bara stannar upp och njuter av stĂ€mningen dĂ„ och dĂ„ sĂ„ Ă€r julen jĂ€ttefin. 

Att fĂ„ fira med dem man Ă€lskar Ă€r ju Ă€ndĂ„ det viktigaste. Det Ă€r mycket viktigare Ă€n dyra klappar och dignande julbord igentligen eller hur?
 
Julen kan ju vara en jobbig tid för mÄnga ocksÄ och Àr man ensam Àr det nog den svÄraste tiden pÄ Äret.
Det Ă€r lĂ€tt att glömma bort nĂ€r man sjĂ€lv Ă€r mitt uppe i sitt familjeliv.
 
Att börja om pĂ„ nytt och skapa sig nya traditioner kan ocksĂ„ vara svĂ„rt. DĂ„ Ă€r lĂ€tt att nĂ€r julen nĂ€rmar sig falla in i en slags juldepp.
Nuförtiden Ă€r det ju inte sĂ„ men jag har som sĂ„ mĂ„nga andra som börjar om i livet. Även jag  rĂ„kat för den dĂ€r juldeppen men om du som nu lĂ€ser detta Ă€r dĂ€r just nu. SĂ„ lovar jag att det blir bra igen Ă€ven om det kanske inte kĂ€nns sĂ„ just nu. 
Det blir inte likadant men annorlunda och Ànnu bÀttre.
 
För man har lĂ€rt sig nĂ„got och det Ă€r att uppskatta det man har. Dessutom att inte ta nĂ„got eller nĂ„gon för given.
SĂ„ har det i alla fall blivit för mig och Ă€ven om det har inte alltid varit lĂ€tt. SĂ„ Ă€r julen numera jĂ€ttefin och mysig för jag har nu skapat mig nya traditioner. 
 
SĂ„ jag hoppas att alla ni fina mĂ€nniskor dĂ€r ute i vida vĂ€rlden fĂ„r en alldeles underbar jul. Med  nĂ€ra och kĂ€ra att fira den med och skulle du rĂ„ka vara ensam just nu. SĂ„ ta en titt om det kanske finns nĂ„gon granne som liksom du sitter ensam i jul.
VĂ„ga prata med mĂ€nniskor omkring dig alldeles sĂ€kert finns det nĂ„gon dĂ€r ute. Som Ă€r i precis samma sits som du som skulle vara jĂ€tteglad över att fĂ„ fira jul med just dig.❀
 
I alla fall hĂ€r i min stad finns ett julfirade som Ă€r öppet för alla som vill komma. Gammal som ung och de brukar ha jĂ€ttetrevligt tillsammans. 
Kanske finns nÄgot sÄdant i nÀrheten av dig i sÄ fall ta mod till och gÄ dit vad har du att förlora?
Alldeles sÀkert trÀffar du mÀnniskor som Àr precis som du och vem vet du kanske fÄr vÀnner för livet.
 
Jag önskar er alla en fantastisk jul och föresten... passa pĂ„ att fĂ„ 
med lite fermenterad mat pĂ„ julbordet jag lovar det skulle fĂ„ er att mĂ„ sĂ„ mycket bĂ€ttre.
Kanske lite kombucha till julköttbullarna eller lite surkĂ„l till skinkan vad vet jag. Det Ă€r bara att titta in pĂ„ min webbsida mariasfeelinggood.se om fermenterad mat. Klicka bara hĂ€r sĂ„ kommer du direkt till den. SĂ„ hittar du sĂ€kert nĂ„got du vill prova pĂ„ till jul. 
 
VĂ€lkomna tillbaka till min blogg💝
 
 
 
 
  (null)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 







Kommentera inlÀgget hÀr:
Namn:   Kommentar:
Kom ihÄg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: