Kokosolja

(null)
 
 
Kokosolja är något som blivit väldigt populärt på senare år och jag måste säga att jag tycker den är toppen och använder den dagligen.
Jag brukar använda en ekologisk kallpressad sort som doftar helt ljuvligt!!
 
Jag hittade nyligen en artikel från 2017 där en fetmaexpert Ingrid Larsson uttrycker sig väldigt negativt  om kokosoljan och hänvisar till  
The american heart association som tydligen avråder från att äta naturligt mättat fett.

Samtidigt har jag läst på en del på sistone  och har förstått att ny forskning pekar på att mättat fett tvärtemot är bra för hälsan och att det istället är en utarmad tarmflora och inflammationer i kroppen som orsakar hjärt och kärl sjukdomar.


Ja ja det finns tydligen olika sätt att se på saker och ting även bland dem som ska vara kunniga på sånt här och inte är det lätt att veta vad som är rätt.
Men jag ser det som så att var och en måste känna efter själv vad som passar ens kropp.
Man får helt enkelt prova och och gå på sin magkänsla.


Jag brukar använda kokos oljan till en massa saker och förutom den härliga lite tropiska doften och smaken så är den helt kemikaliefri och och en naturlig produkt och det gillar jag. 
 
Den är antiseptisk svampdödande och innehåller ett verksamt ämne som heter Laurinsyra som bland annat bekämpar parasiter.
Den är även bra för immunförsvaret är antiinflammatorisk och brukar ofta rekommenderas i recept för att motverka de låggradiga inflammationerna i kroppen som jag skrivit om i tidigare.


(null)

Den är även bra för matsmältningen och smörjer tarmarna så om man har problem med sin mage kan man med fördel ta en tesked med kokosolja innan maten eller i sitt te.

Faktum är att den funkar alldeles utmärkt att använda utvärtes också och har använts inom den indiska Ayurvedan sedan långt tillbaka.
Här har jag lite tips på vad man kan använda kokosoljan till.


  • Tillsammans med socker blir den en jätteskön mjukgörande helt naturlig bodyscrub 

  • Du kan ha den till håret som en inpackning 
  • Man kan smörja den på huden innan duschen 

  • Den är perfekt för torra hudpartier och hudsprickor  

  • Man kan göra en kräm med kokosolja och bikarbonat och ha under armarna istället för roll on

  • Man kan blanda med lite honung och ev någon eterisk olja till en läppbalsam

  • Inom Ayurvedan anses den kylande och används mot solsveda, insektsbett, och mindre brännsår

  • Man kan göra som en tandpasta med bikarbonat för att bleka tänderna

Ja ni ser listan kan göras lång och det finns ännu mer tips att hitta på nätet om man letar.
 
Själv har blivit så känslig för allt möjligt på senare år så har jag mer och mer valt bort de traditionella hygienartiklarna mot ekologiska och har även börjat göra lite egna för att jag tycker att det är lite kul att göra saker själv. 

Jag brukar ha kokosoljan som sminkbortagning det funkar hur bra som helst och är mycket billigare än andra produkter jag använt tidigare.
Jag har även gjort läppbalsam och krämen att ha under armarna.


För den som blir nyfiken testa och se vad ni tycker.

Det är dessutom ett jättebra tips att ha med sig som en fin gåbort present eller kanske som en julklapp.


Eller varför inte testa ha kokosoljan om du vill prova göra lite nyttigare julgodis i år .
Bland rawfood recepten där man ofta använder kokosolja hittar du säkert något jätte smarrigt som kan passa 😋

Kanske har ni tips till mig om kokosolja det  vore jättekul att få höra. 😃

Välkomna tillbaka ❤️


  (null)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



















Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: