Maten som gör dig glad

 
(null)
 
 
Ett av mina tidigare inlägg handlade om min syn på det här med negativa tankar och vår hälsa.
Jag vill först och främst poängtera att jag vill ju inte vill försöka ge sken av att jag är någon slags allvetande på ämnet.
Det jag vill är bara försöka förklara min bild utifrån mina erfarenheter och delge min övertygelse om hur man själv kan påverka sitt mående både fysiskt och psykiskt.
 
Ibland så kan jag önska att de kunskaper jag har idag kunde ha kommit till mig tidigare så att jag hade sluppit de svåra saker jag ibland har fått gå igenom i mitt liv.
 
Men så tänker jag att hade jag inte gått igenom svårigheter i mitt liv så hade jag ju inte heller börja söka efter svar eller hur?
 
 
 
Något som jag har börjat inse är att det här med hälsa och mat har ett starkt samband och inte minst märker jag det på mig själv 
när jag bit för bit lägger ett pussel och försöker att lägga om min kostvanor.
 
Ingen av er som har läst mina inlägg hittills kan väl ha missat mitt intresse för just fermenterad mat och dess goda påverkan på vår hälsa.😃
  (null)
 
Något som jag däremot inte nämnt så mycket om här i min blogg är sambandet mellan maten vi äter och vår psykiska hälsa.
 
Men vad jag har förstått så forskas det en hel del just på det här området och det verkar som att allt fler forskare och läkare börjar sälla sig den skara som hävdar att många sjukdomar som påverkar vår hjärna  har sitt ursprung i vår tarmhälsa.
 
jag har ju berättat om bakterierna i vår tarm som hjälper oss med att producera vitaminer och mineraler till våra kroppar.
Men det verkar också som att de spelar en stor roll i produktionen av ämnen som påverkar vår våra tankar och känslor och brist på dessa ämnen kan leda till depression.
 
Detta har man har kunnat se det i olika studier man har gjort  med patienter med depressionsymptom som ofta tycks ha problem med sina tarmar.
 
Jag liksom många andra kvinnor har i mitt liv lidit av Pms och jag säger faktiskt lidit för det är det enda ord jag vill sätta på det.
Det är så lätt att bara säga att jag har nog lite Pms men bara den som verkligen har upplevt Pms vet hur det är.😱
 
Nuförtiden har det ju blivit mer öppet att prata om sådana här saker men det är ju först på senare år som problemet verkligen har fått ett ansikte genom att modiga kvinnor klivit fram och pratat om det offentligt.
 
Jag tackar dessa kvinnor för att ni vågade kliva fram och för att ni hjälpte oss andra som kanske inte riktigt hade sett alla tecknen och kopplat samman dem.
 
Jag tror att många med mig då tänkte 
 
"Vad skönt då är det inte bara jag!"
 
För de som verkligen är drabbade av detta vet hur det är att vakna på morgonen och ha känslan av att bara titta rakt ner i ett svart hål.😱
De vet också hur det är att att helt plötsligt känna sig ledsen och arg och helt värdelös trots att när du gick och la dig kvällen innan mådde hur bra som helst och nån dag senare inte fattar någonting🤥🤔 
 
(null)
 
Tänk så många gånger som i alla fall jag har gått igenom det här och hur mycket som jag förstört för mig själv och för andra runt omkring mig med ett uruselt obalanserat humör. 
Så mycket energi som gått åt till ingen nytta.
 
I somras så  lyssnade jag på en av Donna Schwenks podcasts där hon nämnde att människor ofta sa till henne att hon var så lugn och harmonisk.
 
Hon berättade att det inte alls hade varit så längre tillbaka i hennes liv då hon ofta  hade varit lätt irriterad och arg.
 
Detta hade tydligen ändrats efter att hon börjat äta fermenterad mat. 
 
Hon rekommenderade fermenterad kost för Pms och även för klimakterie besvär men jag ska erkänna att jag nog inte riktigt tog till mig den informationen just då i alla fall.
 
Men i höstas när vi var på hemväg från en resa min sambo och jag och satt och mindes lite olika resor och annat vi gjort genom åren.
Så sa min sambo plötsligt till mig att han tyckte att jag hade blivit mycket jämnare i humöret.
Då insåg jag att han faktiskt hade rätt.
 
Något har faktiskt hänt med mitt humör och nu säger jag inte att jag inte fortfarande kan ha en dålig dag för visst det händer.😊
Men mina dippar kommer mer sällan och jag har på senare tid märkt att det i så fall händer när jag är nedsatt på något annat sätt.
 
Kanske för lite sömn eller en infektion  av något slag men också när jag slarvat med maten och ätit sådant som jag märkt att jag inte tål.
 
Socker och mjölmat t ex mår jag inte bra av det märker jag tydligt .
 
Men ibland så hamnar jag i sammanhang när jag faller tillbaka i mina gamla vanor.🙁
 
Det kan vara en utlandresa när jag har svårt att hitta rätt sorts mat eller tänker att nu ska jag unna mig.😇
Så blir det pizza, fikabröd och glass och kanske något glas av någon god dryck kanske.🤭 
 
Men när nu detta händer försöker jag att inte vara för hård mot mig själv utan tar helt enkelt tag i det börjar äta sundare igen och kommer in på rätt spår och då mår jag bra 😃
 
Vad jag med detta vill säga är att ifall någon som läser detta brottas med samma problem som jag så är mitt tips att att försöka hitta hjälp i  en ny näringsrik kost med probiotika och prebiotika.
 
Jag vet i alla fall att det har hjälp mig dock vill jag också säga att detta inte är någon slags quick fix.
 
Det tar lite tid att reparera en en utarmad tarm men det är aldrig försent och om du håller i så är du snart där och på köpet får man även en frisk och stark kropp och vem vill inte ha det?
 
(null)
 
 
Jag vill slutligen bara säga att det här med tarmen är ett område som helt klart är starkt på gång när det gäller forskning och mycket har skett de sista åren.
 
Det verkar också som fler och fler forskare är övertygade om att svaren till sjukdomar som Alzheimers och Parkinsons hos äldre och Autism hos barn också kan hittas i tarmen.
 
Så ifrån att man tidigare trodde att bakterierna mest skvalpade runt där nere i tarmen och smälte maten vi ätit. 
Tills idag när man åtminstone börjar förstå vad dessa små mikrober kan hjälpa oss med om vi bara tar väl hand om dem.
Så har mycket hänt och det är bara början.
 
 
För den som är intresserad och vill lära sig mer så har jag lite boktips :
 
 
Happy food av Niklas Ekstedt och Henrik Ennart
 
Kimchi och Kombucha av  Soki Choi 
 
De är verkligen jättebra vetenskapliga med massor av tips och recept.
 
Jag kan även rekommendera Hotet mot din hjärna av David Perlmutter
 
Naturligtvis vill jag också rekommendera 
 
Cultured food for health av Donna Schwenk
Och
Cultured food in a jar  av Donna Schwenk  
 
Fantastiska Donna Schwenks böcker om fermenterad mat med massor av coola recept.
 
Hoppas detta kan vara något som kan vara till intresse för någon av er som läser min blogg.
Själv har jag som sagt blivit väldigt kanske blivit lite nördigt intresserad av detta.🤓😀
 
Men det kanske beror på att jag nu kan se ett mönster till min egen hälsa genom åren och att en del pusselbitar börjar falla på plats.
Så om jag kan hjälpa någon som är som jag så vore jag väldigt glad😃
 
Välkomna tillbaka till min blogg ❤️
 
Snart blir det nog något recept igen😃👍
 
 
 
 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: