Kombucha så här gör du den hälsosamma drycken

(null)
 
Jag lovade ju att skriva ett inlägg om hur man gör Kombucha.
 
Kombucha är som jag har talat om tidigare fermenterat te.
Jag vet att det låter konstigt för den som aldrig varit i kontakt med något sådant förut.
Det tyckte jag också när det första gången dök upp för mig i ett youtube klipp.
 
Det finns många anledningar till att dricka Kombucha och i mitt förra inlägg så listade jag alla hälsoeffekter.
(Ifall du inte läst mitt blogg inlägg om Kombucha så kolla gärna på det😃)men en av anledningarna till att jag dricker Kombucha är att det är ju så gott!!😋❤️
 
Det är inte heller svårt att göra egen Kombucha och jag skulle faktiskt gå så långt som att påstå att den hemgjorda Kombuchan är den bästa👍
Kombucha brukar oftast fermenteras i två steg och det första kallas av vana Kombucha bryggare för kort och gott F1.
 
För att brygga Kombucha behöver du detta:
 
 
Ett kärl att brygga i det funkar utmärkt med en lite modell större burk  eller kärl  i glas. Själv brygger jag i glaskärl med tappkran på.
Det är inte så noga tänk bara på att den inte är för tunn och inte för liten. Man bör nämligen inte fylla kärlet för fullt utan lämna ca 10 cm till kanten så att scobyn som bildas uppe på ytan får utrymme.
 
En kökshanduk och ett gummiband att täcka kärlet upptill det funkar med ett tygstycke också men det får inte vara för glesvävt för det ska nämligen skydda din bryggning så att det inte hamnar något i som kan förstöra den t ex smuts, mögelsporer, flugor och liknande.
 
Ekologiskt te svart grönt du bestämmer själv jag brukar blanda hälften hälften
 
Ekologiskt socker
 
Startvätska igentligen bara färdig naturell Kombucha för att få igång fermenterings processen.
 
En scoby ( står för  Symbiotic colony of bacteria and jeast ) En scoby ser ut som en gelepannkaka och bildas på ytan på din bryggning, för varje bryggning bildas en ny. En scoby behövs igentligen inte för själva fermenteringen kommer igång med enbart startvätskan också men den snabbar på processen.
Med scoby tar det 7-12 dagar utan scoby ca 3 veckor 
Det finns en sida där man kan köpa startpaket för Kombuchabryggning som heter Forsnäs hemman där beställde jag ifrån när jag började brygga.
Det finns en del Facebook grupper där de delar med sig av tips och kanske har en scoby över att dela med sig av
 
Recept:
Till 3 l Kombucha färdig Kombucha
2,4 liter vatten
3dl socker
2 msk tsk te
6 dl startvätska 
 
Så här gör du:
 
Koka upp vattnet till teet , häll i socker och rör så att det smälter.Häll i tebladen och låt sedan ditt Kombucha te stå och dra i 15-20 min.
Sila sedan ditt te och låt det svalna till rumstemperatur.
 
Detta är viktigt!! teet får inte vara för varmt för då dödar du startkulturen och då blir det ingen Kombucha🙁
 
När ditt Kombucha te har svalnat är det dags att hälla i startvätskan och lägga i scobyn.
 
Viktigt!!
Var noga med att tvätta händerna och använda rena redskap så riskerar du inte att kontaminera din bryggning.
Du vill inte att några andra  skadliga bakterier ska hamna i din bryggning för då är det risk för att den möglar.
 
Detta har hittills inte hänt mig och jag har bryggt en hel del Kombucha. Men jag har också varit väldigt försiktig.
  (null)
Så här kan en scoby se ut 😃
 
 
Var ställer jag min Kombucha bryggning?🤔
 
Ställ bryggnings kärlet i ett rum där det får stå ostört. 
Gärna uppe på en hylla ,ljust och luftigt men inte i direkt sol.
Ställ den inte i ett skåp och inte bland andra livsmedel.
Sedan är det bara att vänta och efter 4 dagar kan du börja smaka av den.
När du tycker att Kombuchan är lagom syrlig så är den klar att tappa upp på flaskor.
Du bör dock tänka på att ju sötare den är ju mer socker är det kvar i den och då har den heller inte lika många hälsoeffekter.
 
Det går alldeles utmärkt att dricka Kombuchan som den är och många gillar den bäst så. 
Den smakar friskt och syrligt och riktigt gott tycker jag och har lite ciderkaraktär.
 
Steg 2😃
Men de flesta forsätter nog i alla fall och gör en andra fermentering.
En så kallad F2 och det är den som smaksätter och gör Kombuchan bubblig.
Här har du frihet att göra hur du vill bara fantasin sätter gränser.
 
När du tappar upp din Kombucha på flaskor bör du dock lämna lite plats kvar i flaska för smaktillsatsen och fyll helst inte riktigt ända upp.
 
(null)
 
Nu börjar det riktigt roliga tycker jag👍😃
Att smaksätta och få lite bubblor i din Kombucha
 
Olika saker att ha i din F2
 
Du kan använda juice men tänk dock på att endast använda ekologisk juice utan tillsatser i för kemikalier i din Kombucha hämmar fermenterings processen.
Du kan använda frukt eller bär själv brukar jag skära frukt och bär i små bitar och peta ner i flaskorna brukar bli jättegott😋
En del gör en pure av frukt eller bär och häller i flaskorna det är bara att testa vad man själv tycker funkar bäst.
Olika kryddor kan vara gott i så som mynta kanel ,kardemumma, vanilj,som sagt det är bara att använda sin fantasi och sådant som du gillar.
  (null)
 
 
När du har smaksatt din Kombucha och satt på korkarna ordentligt så ställer du flaskorna i rumstemperatur i 2-4 dagar ungefär.
Man får testa sig fram och det beror lite på hur varmt man har hemma.
Ju svalare desto längre tid tar det och var lite försiktig för det kan bildas mycket kolsyra om man väntar allt för länge.
För att testa ställ flaskan i diskhon och öppna försiktigt korken.
Jag brukar pysa mina flaskor lite innan jag sedan placerar flaskorna i kylskåpet.
Det är sedan bra att pysa flaskorna efter en vecka i kylen för säkerhets skull om du inte har druckit upp dem då föstås 😋
 
Vad ska jag använda för flaskor?
 
Det är helt upp till dig man kan använda Pet flaskor, Soda stream flaskor t ex de är säkrast och då riskerar men inte att flaskorna går sönder . 
 
För nybörjare rekommenderar jag plastflaskor.
För det kan som sagt byggas upp mycket kolsyra i flaskorna.
Då ser man också när de är klara eftersom de expanderar lite.
Många använder dock glasflaskor men då ska man vara noga med att de tål tryck.
Flaskor för ölbryggning är nog lämpligast och man bör också vara noga med att pysa flaskorna då och då och inte låta dem ligga alltför länge i kylen.
(Som ni ser på mina bilder så använder jag själv glasflaskor med snäppkork och har inte haft några problem med det . Dock är jag försiktig och kollar flaskorna noga.
För även om fermenteringen stannar upp i kylen så slutar den inte upp helt.)
Kombuchan håller åtminstone tre månader men blir surare ju längre tiden går.
Jag tror att det var allt men hör gärna av er med frågor om nu undrar över något.
 
Lycka till!!
 
Om ni tycker om detta inlägg så klicka gärna på gillaknappen längst ner på blogginlägget ❤️👍 
Skulle bli så lycklig om min blogg fick lite mer spridning så att fler kan lära sig att göra Kombucha t e x så snälla dela gärna 🙏🙏🙏
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Tess skriven

Kombucha är så himla gott! Vi har bara gjort en omgång själva men det lär bli fler :)

Svar: Javisst är det helt galet gott😋👍
Sedan jag började brygga så kan jag inte sluta😃
mariasfeelinggood.blogg.se

3 Gun Legler skriven

Hur brygger man Kombucha i stort kärl med tappkran? Hur ofta o mängd tappar man av? Du skriver stt man skall fylla på med startvätska. Går det inte att fylla på med så mycket te som man tappar ur, utan att det blivit sur som startvätska. Många gör tydligen så, tappar ur när den är god att dricka, och fyller på kontinuerligt med sött te,

Svar: Hejsan Gun!
Ja du har helt rätt! Det finns något som kallas för kontinuerlig bryggning.Det finns många som tycker att det är jätte smidigt. Då tappar man ur den färdiga Kombuchan ,lämnar kvar den mängd du behöver för nästa bryggning. Sedan fyller du bara på med nytt sött te. Jag provade själv det ett tag men gick sedan tillbaka till vanlig bryggning igen.Eftersom jag tyckte att det blev så geggigt i kärlet. Det bildas en hel del jästpartiklar i bryggningen som lägger sig på botten nämligen. Efter ett tag så blir det till ett tjockt lager och man behöver då tömma och diska ur kärlet. Men det här är ju helt en smaksak och kanske funkar det jättebra för dig. Jag försöker att lägga en länk här under till en youtube hur det går till. Om den inte fungerar finns det massor av videos på youtube om det här. Jag har dessutom en ny webbsida nu som heter mariasfeelinggood.se. Där har jag en lite bättre beskrivning för hur Kombucha bryggning går till. Försöker lägga en länk till den också. Annars finns det en länk dit från mitt senaste inlägg på min blogg.
Jag hoppas du blev lite klokare nu annars är du välkommen att höra av dig igen här eller via mariasfeelinggood.se

Vänliga Hälsningar Maria

https://mariasfeelinggood.se/brygga-kombucha-del-1/

https://youtu.be/CYBBjYgqWKw
Maria Petersson

2 Mats Pettersson skriven

Tack för ett inspirerande informativt inlägg!
Hur gör du för med startvätskan till nästa sats? Är det bara att spara lite kombucha från f2 och scoby och sätta igång nästa omgång?

Svar: Tack så mycket!!
Vad roligt att det var uppskattat!
Så här är det
När du har gjort din F1 och ska tappa upp på flaskor för din F2 så sparar du ca 2 dl per liter Kombucha du har tänkt att brygga nästa gång. Jag brukar diska ur bryggningskärlet och hälla tillbaka den mängd startvätska man vill använda och scobyn och låta det stå ett par dagar. Då blir start vätskan lite starkare. Men det går även utmärkt att brygga direkt också.
Scobyn bildar dock ett nytt lager för varje bryggning. Så efter ett par bryggningar så bör man dela på den så att den inte tar för stor plats i kärlet. Med den scoby som blir över kan man starta upp ytterligare en bryggning om man vill.
Maria Petersson

4 Anonym skriven

Hur brygger man Kombucha i stort kärl med tappkran? Hur ofta o mängd tappar man av? Du skriver stt man skall fylla på med startvätska. Går det inte att fylla på med så mycket te som man tappar ur, utan att det blivit sur som startvätska. Många gör tydligen så, tappar ur när den är god att dricka, och fyller på kontinuerligt med sött te,

Svar: Hejsan!
Jo det stämmer faktiskt och det kallas då för kontinuerlig bryggning.Det finns det många som gör och tycker att fungerar jättebra.
Det du gör är då att tappa ut all Kombucha utom den del du behöver för nästa bryggning.
Sedan fyller du på med nytt sött te och startar nästa bryggning.

Jag provade det själv ett tag men jag gick sedan tillbaka till vanlig bryggning igen.
Jag tyckte nämligen att det blev så geggigt i bryggningskärlet. Det bildas nämligen en hel del jästpartiklar i botten med tiden.
Så man måste diska ut kärlet ibland ändå.

Men det här är naturligtvis en smaksak och kanske passar det dig jättebra!!

Det finns även de som tappar ur en mängd med Kombucha och fyller på samma mängd hela tiden.
Men jag är inte riktigt säker på hur pass man kan hålla koll på hur fermenteringen blir i så fall.

Jag ska försöka att lägga till en länk här nedanför till en video jag har hittat på youtube. Om kontinuerlig bryggning men jag inte säker på om det fungerar.

Jag lägger även till en länk till om Kombucha bryggning på min nya webbsida mariasfeelinggood.se.
Annars kan du hitta en länk dit i mitt senaste inlägg på bloggen här.

Jag hoppas att du blev lite klokare av mitt svar hör gärna av dig igen annars

Vänliga hälsningar Maria
Länkarna hittar du här⬇️

https://youtu.be/CYBBjYgqWKw

https://mariasfeelinggood.se/brygga-kombucha-del-1/



Maria Petersson

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: