Tips och trix för ett gott surdegsbröd !!

(null)
 
Hejsan hoppas ni har det fint så här inför adventstider och inte börjar känna er stressade över den analkande julen.
 
Själv har jag när det kommer till julen blivit lite mer laid- back som man säger och tänker att även om allt inte blir så där perfekt och fantastiskt som många drömmer om så brukar det bli bra ändå eller hur?
 
Julen är ju så mycket mer än den där tok mysiga Carl Larsson julen eller den där romantiserade amerikanska film julen och det viktigaste är ju ändå att vi har varandra och att få äta lite gott tillsammans  är ju alltid trevligt vare sig det är jul eller inte.
 
Jag tänkte i alla fall lära er att baka ett jättefint surdegsbröd som ni kan brilljera med till julmaten om ni vill.
 
Jag lovar det är inte svårt och ni behöver som vanligt inte springa iväg ock köpa en massa dyr utrustning.
Det duger fint med sådant som ni har hemma men om ni sedan skulle bli inspirerade av det här med surdegsbak så kan ni ju hitta lite coola saker senare.😎
 
Receptet jag tänker visa er har jag tagit inspirationen från Monsieur Surdegsbak själv Sebastian Boudet
och det är ett enkelt grundrecept som ni själva kan variera med olika mjölsorter och smaksättningar.
 
Men om ni ska baka surdegsbröd behöver ni ju en surdegsstart😱
Var inte oroliga det är jättelätt!!
 
Vad är en surdegsstart?😳
 
(null)
 
Jag brukar säga att en surdegsstart är en slags jäst fast mycket mycket bättre😃
En surdegsstart är inget annat än mjöl och vatten, thats it!
 
Men för att mjölet och vattnet ska bli till en bubblig pannkaksliknande smet så krävs det att man sätter igång en jäsningsprocess med hjälp av mjölksyrabakterier.
 
Bakterier finns i luften runt omkring oss hela tiden och det finns ju som jag berättat förut många olika sorter som vi kan ha nytta av och som hjälper oss.
 
Det är som är trixet är att få dessa bakterier att ta sig ner i din mjöl och vatten blandning och göra den till en fin och bubblig surdegsstart.
 
För ändamålet behöver ni följande:
 
 
En liten glasburk med lock ca. 5 dl 
Se till att den är ordentligt rengjord !!
 
Vetemjöl  OBS!! Ett bra ekologiskt stenmalet mjöl med mycket mycket fibrer och mineraler för de små vännerna bakerierna att kalasa på.
 
Kolla på hyllan i livsmedelsaffären och försök hitta ett så bra som möjligt utan askorbinsyra i för det hämmar fermenteringsprocessen och då blir det inget bra surdegsbröd😟
Jag brukar köpa Saltåkvarns mjöler de tycker jag funkar bra men det finns fler som är bra det är bara att utforska hyllan med mjöler.
 
Rågmjöl  OBS! (likadant där hitta ett ekologiskt bra mjöl.)
 
 
Ljummet vatten
 
Gör så här:
Dag 1. 
Häll  ca1 dl vatten i burken tillsätt 1/2 dl vetemjöl och 1/2 dl rågmjöl och rör om med en gaffel till en en ganska trögflytande slät smet vattenmängden behöver inte vara exakt men det ska bli som en tjock pannkakssmet ungefär. 
 
ställ burken i rumstemperatur förslagsvis på diskbänken med locket på glänt för att släppa in luftens bakterier. Om det t ex  är på sommaren och du har flugor i köket så kan du sätta en uppochnervänd plastbunke över som skydd.
 
Dag 2. Förhoppningvis så har det nu bildats lite bubblor i smeten  och du kan känna en svag syrlig doft men om inte, ingen fara den kommer igång.
 
Mata surdegsstarten med ytterligare 1dl vatten +1/2dl vetemjöl+1/2 dl rågmjöl rör om och ställ burken i rumstemparatur låt locket stå på glänt och sätt ev tillbaka den uppochnervända plastbunken.
 
 
Dag 3. Gör om samma procedur igen som tidigare dagar.
 
Dag 4. Nu bör din surdegsstart vara klar och den ska ha en frisk syrlig smak och bubbla.
 
För varje dag som du matar din surdegsstart så tar det kortare tid för den att bubbla och det ska optimalt ta ungefär 2-3 timmar för den att komma igång så att du kan baka med den.
 
Du kan förvara din surdegsstart famme i rumstemperatur men du måste då tänka på att mata den en nån gång i veckan.
 
Själv brukar jag ha min i kylskåpet och matar den bara när jag ska baka med den.
 
Skulle du glömma bort den och inte använda den på ett tag så kan du bara ta fram den och mata den ett par gånger så får du igång den igen.
 
Precis som Kefirgryn är surdegsstarten en fermenteringkultur som man ska behandla lite som ett husdjur😱 ja jag vet det låter lite nördigt😁men de behöver lite mat och kärlek då och då för att de ska må bra och fungera optimalt.
 
Obs:
Det var på det här sättet som jag gjorde min egen surdegsstart för ett par år sedan men det finns lite trix som man kan använda sig av om man vill och det är att t ex tillsätta lite rivet äpple,honung eller russin för att få igång surdegstarten.
 
Jag läste för inte så längesedan att man kan använda sig av kefir för att få igång den snabbare jag har inte provat det själv men om ni vill kan ni ju testa.
 
Känner ni någon som bakar med surdeg kan ni ju be om att få lite så är det bara att mata den för att komma igång.
 
 
Men ska vi inte börja baka snart?😛
 
 
Jovisst nu kommer vi till det riktigt roliga😃nu ska vi börja baka ett jättegott surdegsbröd jag lovar det kommer bli så bra👌
 
Till detta surdegsbrödet behöver vi:
 
En hushålls assistent om du har en är det toppen men det går också att blanda degen för hand om man vill med  skål och slev.
Jag började blanda för hand för att gå över till att använda min hushållsassistent  med blandarskål och degkrok och jag tycker det är smidigast.
 
Något att jäsa brödet i .det finns särskilda jäskorgar, men jag jäser i en vanlig brödkorg med lite kant på och det funkar fint.
 
En  kökshanduk.
 
En plast låda med lock att ställa brödkorgen med brödet i .
 
Eventuellt en degskrapa i att hantera degen på arbetsbänken med.
 
Mjöl av bra kvalitet samma som till surdegsstarten.  ca 1kg
Med ett stenmalet mineralrikt ekologiskt mjöl är blir ditt surdegsbröd luftigt, saftigt och smakrikt och väldigt mättande. Det blir något helt annat än de där fluff fluff bröden som jag brukar kalla dem som du köper i butiken.
Jag brukar för det mesta använda dinkelmjöl  fullkorn och siktat hälften av varje men du tar det mjölet du gillar.
 
Nu ska jag berätta något som i alla fall jag inte visste förut.
Bröd är mjöl, vatten och salt,  thats it!😮 sedan kan du om du vill smaksätta det med frukt  och ha i lite nötter och frön men det är inget som behövs för att det ska bli ett bra bröd.
 
 
Kolla på bröden i butiken så kommer du se att de innehåller en jäääättelång!! lista på ingredienser bland annat en massa E-ämnen för att brödet ska hålla länge.
 
Men ett surdegsbröd har en naturlig lång hållbarhet på grund av fermenteringsprocessen och håller sig saftigt och fräscht länge alldeles på egen hand.👍
 
 
Ljummet vatten ca 7dl
 
Mineralrikt havssalt eller himalayasalt ca 30 g
 
Surdegsstart ca 1 dl men det behöver inte vara så exakt.
 
Gör så här:
Dag 1.
 
Häll i vattnet i blandarskålen och tillsatt salt och sätt igång hushållsassistenten om du använder den annars rör om manuellt och tillsätt ca i hälften av mjölet ,sedan surdegsstarten och resten av mjölet  men rör bara lite det behöver inte vara en slät deg än.
 
Sedan kommer det fina, nu så låter du degen bara stå med en duk över en timma eller så.
Detta kallas autolys och det är nu fermenteringprocessen sätter igång och glutentrådarna som gör brödet luftigt och fint börjar bildas.
Detta sköter sig alldeles av sig självt och du kan gå och göra något annat en stund.
 
Ta en kopp kaffe ☕️ och fundera över livet eller ta en skön promenad i skogen eller något annat kul.🍁🚶‍♀️
 
(null)
 
När den där timmen eller så har gått sätter du igång assistenten igen eller börjar röra ihop degen för hand.
Jag brukars köra min assistent i ca 5 minuter på lågvarv för att sedan skrapa ut den på arbetsbänken och nu kan man om man vill ha i lite torkad frukt nötter eller så. Det  är bara att knåda in i degen ev kan man tillsätta det på slutet i blandarskålen.
(Ett tips från Sebastian Boudet är att rosta nötterna innan så kommer smaken fram bättre och frukten bör vara lite fuktig så blir brödet saftigare.
Vår favorit  hemma hos oss är rostade hasselnötter och tranbär som jag bara lagt lite i blöt i lite vatten en stund.
Men ta vad du gillar eller strunta i det det funkar bra ändå.
 
Förbered jäskorgen genom att lägga handuken i och mjöla lite.
Arbeta ihop degen till en bulle med hjälp av degskrapan eller med bara händerna på en mjölad arbetsbänk. Försök att att vika in kanterna in under bullen liksom.
Sedan lägger du bullen uppochner i brödkorgen, stoppar om den,ställer den i plastlådan och sätter på locket.
Nu är det natti natti för brödet och det åker in i kylskåpet eller på ett annat kallt ställe(ej frysen) och får stå där till nästa dag 12-22 timmar ca.
 
(null)
 
 
Dag 2.
Ställ en plåt i ugnen och sätt på ugnen på 250-300 grader, plåten ska stå där till ugnen är uppvärmd. Det ska vara en het plåt eftersom det får igång gräddningen av brödet direkt och det blir ordentligt bakt i botten.
Ta fram bullen och stjälp upp den på ett bakplåtspapper  mjöla bullen( viktigt för en bra skorpa )och snitta ,det  ska vara ganska djupa snitt exempelvis i ett rutmönster.
Det är för att brödet ska kunna expandera i ugnen och inte spricka när det jäser upp.
Flytta över brödet till den varma plåten och
grädda i 15 min på högsta värmen sänk sedan till 200 grader och grädda ytterligare 35 min. OBS. för att få till den där goda skorpan på brödet släng in ett par isbitar i ugnen ev spruta in vatten med en blomspruta och stäng luckan snabbt så att det bildas lite ånga i ugnen.
 
(null)
 
 
När brödet är klart låt det svalna på ett bakgaller utan handuk på. Det måste stå en timme minst innan du kan skära i det.
Brödet blir väldigt stort men jag brukar dela det innan jag fryser in det det brukar funka fint tycker jag.
Sedan är det bara att äta och njuta.
 Om ni gillar mitt inlägg glöm inte klicka på gillaknappen längst ner påbliggen🙏😍
Lycka till💗
  (null)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: