SmĂ„ goda energibars delux😍

(null)

SĂ„ goda Energibars delux. 

Hejsag gillar ni möjligen energibars? 
Jag ska erkĂ€nna att första gĂ„ngen jag testade sĂ„ blev jag inte helt övertygad. 
Men numera Ă€lskar jag energibars och dadelbollar och jag har alltid det i frysen. 

DĂ„ kan jag lĂ€tt plocka fram ett par stycken eller sĂ„ nĂ€r sötsuget slĂ„r till. 😋 

HĂ€r kommer ett litet recept pĂ„ lite lyxiga Energibars som jag svĂ€ngde ihop hĂ€romdagen och som blev förvĂ„nande goda. 

De Ă€r nĂ€stan sockerfria fĂ„r jag vĂ€l sĂ€ga för de innehĂ„ller dadlar och lite honung dessutom Ă€r det 86%mörk choklad med i receptet. 
Men det Ă€r ju valfritt att dra ner pĂ„ det söta och minska mĂ€ngden dadlar till exempel om man vill. 


Till detta receptet behöver du

  • 2 dl Jordnötssmör jag anvĂ€nde Green Choice den crunchy varianten
  • 10 fĂ€rska dadlar
  • Ca 1 msk honung 
  • 1 1/2 dl mandel
  • 1 1/2 dl pumpakĂ€rnor
  • 1 dl sesamfrön
  • 4 msk kokosolja
  • 1 dl havregryn
  • En nypa havssalt
  • 1 msk fĂ€rsk ingefĂ€ra
  • 150 gr mörk choklad vĂ€lj sjĂ€lv hur mörk du vill ha men ju mörkare desto nyttigare förstĂ„s
  • Ca 1/2-1 dl vatten smeten ska vara ganska lös men inte för lös
  • 200 gr mörk choklad att ha ovanpĂ„
  • Ca 1 dl kokosflingor

Gör sĂ„ hĂ€r. 


KĂ€rna ur dadlarna och mixa dem i en matberedare tillsĂ€tt sedan mandel pumpakĂ€rnor sesamfrön och mixa lite till. 

TillsĂ€tt kokosolja jordnötssmör ingefĂ€ra havssalt vatten och havregryn  och mixa bara tills det gĂ„r ihop till en jĂ€mn smet. 

TillsĂ€tt ev lite mer vatten om smeten Ă€r för hĂ„rd. 
Sist tillsÀtt chokladen bruten i bitar och men kör bara nÄgra sekunders att den blir lite finfördelad.

Tryck ut smeten i en baklĂ„tspappersklĂ€dd form ca 15×20 cm och stĂ€ll i frysen ca 30 minuter. 

SmĂ€lt sedan resterande choklad i vattenbad och hĂ€ll över kakan och strö över kokosflingorna. 


StĂ€ll i frysen igen och nĂ€r den Ă€r helt frusen skĂ€r i valfritt stora bitar😁

Förvara dem sedan i frysen och Ă€r godast lite frusna.😋😋



Lycka till ❀ 












Kommentera inlÀgget hÀr:
Namn:   Kommentar:
Kom ihÄg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: