Sauerkraut så himla gott här är ett litet recept

(null)
 
Sauerkraut så himla gott kolla in det här receptet. 

Jag har precis gjort ny Sauerkraut eller Surkål som man väl brukar säga här i Sverige.
Det är verkligen toppen och något som jag bara måste rekommendera.

Innan jag började min fermenteringsresa så visste jag knappt vad det var.
Jag hade en diffus bild av en slags sur inläggning som jag inte hade lust att prova.
 
Nä fy och Usch!! Aldrig i livet att jag ville äta det.😝

Men vet ni vad? Nu äter jag det varje dag och älskar Sauerkraut!!!❤️❤️😋
 
Hur otippat är inte det?
Ja ni som inte kände mig då förstår nog inte men jag var då mer en baka massor av kakor och äta dem person.😜
 
Javisst kan jag fortfarande äta någon kaka ibland. 
Men  oftast så brukar jag i så fall hålla mig till mindre söta som jag för det mesta gjort själv.
 
Men tillbaka till min Sauerkraut som är så himla gott och nyttigt med alla vitaminer mineraler och goda mjölksyrabakterier.
 
De sägs att dess kusin Kimchi från Korea troligen var den som förhindrade att fågelinfluensan fick fäste där när den annars florerade i Asien.
 
Ganska coolt tycker jag och visste ni att det var just Sauerkraut som James Cook med sig  de långa sjöresorna. 

Han förhindrade på så vis att besättningen på hans fartyg insjuknade i  skörbjugg. 

Något som annars var väldigt vanligt på den tiden och orsakade att sjömän dog under långa sjöresorna. 
 

Sauerkraut mot magsjuka

Jag har själv inte testat än men det ska tydligen även hjälpa mot maginfluensa också. 
Spadet i Sauerkrauten ska tydligen stoppa den maginfluensasympton inom bara några timmar. 
Verkligen värt att i varje fall prova om man skulle råka ut för det någon gång. 

Men det kräver ju naturligtvis att man har en burk på lut i kylen när det händer eller hur? 
 
I vilket falldet finns massor av anledningar till att äta Sauerkraut. 
Man behöver faktiskt bara äta en matsked om dagen för att täcka dagsbehovet och boosta sin hälsa enormt!!
 
Här kommer ett recept där jag har gjort Sauerkraut i två olika smaker som är jättegoda båda två.

Ni kan naturligtvis göra som ni vill och halvera receptet och bara testa en burk.
 
Men burkarna håller 9 månader i kylen så varför inte testa båda? och dessutom få lite variation.
 
Med ananas och gurkmeja och chili i din Sauerkraut blir den ena jättegod spicy. Det gör den extra bra mot låggradiga inflammationer i kroppen.
 
Blåbär är dessutom ett riktigt superbär med vitaminer antioxidanter och fibrer för en god tarmhälsa.
 
 
 
(null)
 
 
Ni behöver...
 
  • 1 litet vitkålshuvud
  • Havssalt inget jozo salt utan riktigt havssalt med mineraler i viktigt!!!
  • Vassle från yoghurt eller kefir ( jättelätt att göra häll yoghur/kefir i ett kaffefilter och låt rinna av. Vätskan som blir är vassle )
  • 2 st 1 liters burkar med lock 
  • Filtreringskanna (om man inte vill skaffa en kan man tydligen även låta vattnet stå några timmar för att få bort kloret det stoppar nämligen fermenteringsprocessen. Har inte provat detta själv eftersom jag har en filtreringskanna som var jättebillig och superbra till allt.)
 
Till min antiinflammations Sauerkraut
 
  • 1/2 färsk ananas
  • 1/2 chilifrukt
  • 1 msk gurkmeja torkad eller färsk 
  • 1 msk riven ingefära
  • Grovmalen svartpeppar 
 
 
Till min Blåbärskraut
 
  • 150 gr Blåbär frysta eller färska
  • 1 msk riven ingefära
  • Grovmalen svartpeppar
 
Börja med att ta bort de yttersta bladen på vitkålen och strimla den.
 
Jag brukar använda min matberedare och den grövsta rivplattan.
 
Men det går precis lika bra att göra det för hand eller med en mandolin. Välj själv vad som passar just dig. 
 
Skala och skär ananasen i små bitar och hacka chilin fint.
 
Skala ingefäran.
 
Ta hälften av vitkålen lägg i en stor skål och blanda i ananas  chili  1 msk ingefära 2 tsk havssalt  gurkmeja 1 tsk grovmalen svartpeppar och 2 msk vassle.
 
Blanda om ordentligt och knåda den gärna lite.
 
(null)
 
 
Fyll sedan upp på burk och fyll på med filtrerat vatten så att det täcker innehållet.
 
Fyll inte ända upp till kanten utan lämna ca 4 cm.
 
Ta resterande vitkål och gör samma process fast med blåbär  1 msk ingefära ,2 tsk havssalt, 1 tsk svartpeppar och 2 msk vassle.
 
 
(null)
 
Sätt på locket och låt stå i rumstemperatur i ca 5-6 dagar. 
Förslagsvis på diskbänken med en djup tallrik under ifall de bubblar över lite och så har du koll på dem. 
 
När  fermenteringsprocessen kommer igång ska det börja bubbla i burkarna.
 
När du ser att det är igång öppna försiktigt över diskhon och släpp ur lite kolsyra.
 
Du kan även se att innehållet flyter upp lite men det är ingen fara.
 
Tryck bara ner det med en ren sked och fyll eventuellt på med mer filtrerat vatten så att det täcker innehållet helt.
 
Jag brukar göra detta ett par gånger under fermenteringsprocessen och det brukar funka fint.
 
Sedan är det bara att ställa burkarna i kylen och njuta av jättegod  Sauerkraut😋😋😋
 
Bra att veta😃
 
Havssalt är en viktig ingrediens i receptet och hjälper fermenteringsprocessen och gör Sauerkrauten krispig och god.
 
Vassle kan uteslutas men kickar igång fermenteringsprocessen snabbare och minskar risken för mögel.
 
Jag har hittills gjort hur många burkar och aldrig haft problem med mögel.
 
Men om du är vegan och inte vill använda vassle kan du ju prova utan och se.
Du kan annars göra en startkultur med frukt/bär socker och vatten. 
Så gör man på samma sätt som en gingerbug. Kolla här för tips om det.
 
Andra alternativ är att använda lite spad från en färdig Sauerkraut. 
Men var då noga med att det verkligen är en äkta sådan med levande kultur i och inte en vanlig  ättiksinläggning.
 
Jag har även testat att göra på min gingerbug kultur. Den  blev riktigt bra och smakade lite Gingerale. 
Vill du nyfiken på vad en gingerbug är kan du hitta ett recept på min webbsida om fermentering genom att klicka här
 
Obs!!!
Man kan även spara spadet och dricka mot t ex magsjuka eller bara som en antiflunsa shot!!👍👍❤️
 
(null)
 
 
Lycka till ❤️
 
 
Hör gärna av er om det är något mer ni undrar över annars hoppas jag att ni gillar receptet. 
I så fall klicka gärna på gillaknappen längst ner ⬇️
 
 
 
 
 
 




Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: