Vegetariska Canneloni

(null)

Hejsan! 

Pasta är min sambos absoluta favorit när det gäller mat. 
Även om jag ligger lite lågt med gluten nuförtiden så lagar jag ändå pasta ibland.

Jag läste dock nyligen att pasta blir annorlunda när man kokar och sedan kyler den.

Det har något med att okokt pasta innehåller resistent stärkelse som ska vara bra för tarmfloran. 
Resistent stärkelse sänker tydligen  blodsockret  och förhindrar typ 2 diabetes. 👍

När man kyler ner pastan efter att ha kokat den så återgår den resistenta stärkelsen till sin ursprungliga form och detta gäller tydligen även potatis. 

Tyvärr så försvinner dock den resistenta stärkelsen när man värmer upp pastan igen. 
Men  kanske så är pasta och potatissallad ett riktigt bra val om det tillagas rätt.
Får väl se om jag kollar upp det framåt sommaren🤔
Om ni blir nyfikna på detta kolla här

I alla fall så lagade jag jättegoda vegetariska canneloni häromdagen. Så jag  tänkte att varför dela med mig av mitt recept till er? 😃

Jag googlade lite efter ett recept men i vanlig ordning kan jag ju inte följa ett recept. I vanlig ordning så brukar det oftast  sluta med att jag skapar mig ett eget istället.☺️

Jag tycker matlagning blir bäst om man använder sin kreativitet och vågar ta ut svängarna lite.

Om man inte är riktigt nöjd första gången man lagar en ny rätt så fixar man till det nästa gång👍

Därför står det er fritt att följa mitt recept eller bara använda som det inspiration.😊

Till detta receptet behöver ni

  • 2 pkt Finkrossade tomater
  • 2-3 vitlöksklyftor färska eller fermenterade
  • Smör eller kokosolja
  • Salt
  • Peppar
  • Timjan
  • Ca 2 tsk råsocker (kan uteslutas men förändrar smaken på tomaterna och tar bort ev beska ett så kallat kockknep ) 
  • 1/2 dl grädde (kan uteslutas) 
  • 1 Purjolök 
  • 300 gr färsk Spenat 
  • 1 Zucchini 
  • 2 vitlöksklyftor  till fyllningen färska eller fermenterade
  • 2 burkar Ricottaost 
  • 1 burk creme fraiche
  • Salt
  • Svartpeppar
  • Oregano
  • Basilika
  • Valnötter   
  • 2 pkt färska pastaplattor
  • 2 st mozarellaost naturell      
 
Gör först tomatsåsen genom att hacka vitlök och fräsa den lite i smör/kokosolja i en gryta. 
Tillsätt sedan de Finkrossade tomaterna salt peppar timjan och socker. 

Låt den puttra lite medan du gör fyllningen till Cannelonin men tillsätt grädden mot slutet.
 
Till fyllningen

Strimla purjolöken och hacka vitlöken och fräs i en panna så den blir lite mjuk. 

Riv zucchinin grovt och pressa ur vätskan lite att fyllningen till din canneloni  inte blir för lös. 

Låt den sedan fräsa litegrann med purjolöken salta peppra krydda med oregano och basilika. 

Tillsätt spenaten och och fräs tills den slaknar lite och lyft av pannan från plattan. 

Blanda ner Ricottaost cremefraiche och smaka av med mer salt och peppar. 

Smörj en ugnsform 

Häll lite av tomatsåsen i botten

Fördela fyllningen på Pasta plattorna och rulla ihop dem och lägg med skarven neråt och häll på resten av tomatsåsen över Cannelonin. 

Smula Mozzarella osten över och grädda i 225° i ca 20-25 min tills de fått en fin färg. 

Servera med en fräsch sallad och om du vill ha ytterligare ett tips. Så toppa med lite Sauerkraut på din sallad så hjälper du din mage att smälta maten. 
Det är något som jag själv kommit på sedan jag började fermentera. 

Hitta ett recept på det och massor av annat fermenterat på min webbsida mariasfeelinggood.se klicka bara här


Lycka till❤️


(null)
















Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: