Hemgjord Hallon/ ingefärs soda så lätt och gott.

(null)
 

Hemgjord Hallon/Ingefärs soda så lätt och gott. 


Här kommer ett recept på en jättegod och nyttig Hallon/Ingefärs soda som du med enkla medel kan göra hemma. 
 
Att vanlig läsk inte är så bra för hälsan är väl ingen nyhet direkt ändå så dricks det litervis med läsk i många hem.
 
I bästa fall är ju läsk en riktig sockerbomb som som bland annat triggar blodsockret. Men även orsakar övervikt och inte är särskilt bra för våra tänder heller. 

Majssirapen eller glukossirapen som är vanligt i läsken i USA eftersom det är billigare än socker har nu även nått våra butikshyllor här i Sverige.
Jag såg det själv häromdagen när jag kollade på en flaska fruktsoda.
 
Lite fint kallas det natural sweetener men forskare har kommit fram till att den är ännu mer skadlig för hälsan. 
Än rent socker och orsakar i ännu högre grad ett beroende diabetes och fetma. 


Så återstår ju lightläsk med aspartam men eftersom jag älskar mat och dryck med naturliga näringsämnen. 
Så är inte en dryck med syntetiskt sötningsmedel något som jag vill dricka när det finns så mycket annat att välja på. 

 Läsk som den var förr. 
 
Som till exempel den här läsken som  ett mycket nyttigare och bättre alternativ och liknar läsken som den var förr i tiden.
Innan man började massproducera och trycka in kolsyra i sockervatten på mekanisk väg.
 
 
Det är själva fermenteringsprocessen med  ingefärsstarten eller Gingerbugen. För er som undrar vad en Gingerbug är så kan jag berätta att den är ungefär som en surdegsstart. 

Men istället för mjöl och vatten använder man sig av ingefära socker och vatten. 
För att göra en bubblande friskt ingefärs doftande kultur som man kan använda till att göra jättegod helt naturlig läsk. Klicka här för ett recept. 

Gingerbugen innehåller probiotiska nyttiga bakterier som konsumerar sockret i receptet och på så sätt framställer den en naturligt kolsyrad syrlig läsk probiotisk läsk.
Så även om receptet innehåller socker så försvinner det i processen. 
 
Förutom att den är så god så gör de goda bakterierna den toppen för tarmfloran.
Den innehåller vitaminer mineraler och nyttiga aminosyror och boostar ditt immunförsvar.
 
Jag har för att få läsken lite nyttigare tillsatt ingefära och lite citron i. 
Det kan uteslutas men öka då i så fall  mängden hallon lite.
Hallonen kan även bytas mot tex jordgubbar eller andra bär eller frukt.
Du kan även använda olika frukt te.
Det är bara att testa sig fram och se vad man gillar helt enkelt.
 
I alla recept jag har hittat hittills så rekommenderar man att filtrera vattnet för att  klor som vi har i kranvatten tydligen hämmar fermenteringsprocessen.
 
En filterkanna är inte särskilt dyr i inköp och kan användas till att ha jättegott kallt vatten i kylen.
 
Jag såg ett tips från en barista att kaffet blir bättre med filtrerat vatten också.
 
Jag har alltid min filterkanna i kylen och tycker det är toppenbra!😃
För dig som inte har lust att köpa en sådan så har jag hört att man kan tappa upp vattnet och låta det stå ett par timmar. Då  försvinner tydligen kloret eftersom det är en gas.
Jag har dock inte testat detta själv.
 
 
För det här receptet behöver du
 
  • 1dl ingefärsstart 
  • Ca 1,5 vatten 
  • 3 dl hallon
  • 1 dl ekologiskt socker
  • 1/2 tsk havssalt eller Himalaya salt 
  • 5 -10 cm hackad färsk ingefära ( kan uteslutas )
  • Saft från 1 citron ( kan uteslutas)
  • 1 glasburk med lock ca 2 l
  • I filterkanna att filtrera vattnet i.
 
  • (null)
     
Koka upp 5 dl vatten med hallon socker ingefära och salt i en gryta.
 
Låt sjuda ca 10 min mosa gärna hallonen för mer smak och dra av grytan från plattan och låt stå en stund.
 
 
Häll sedan över det i glasburken fyll på vatten citronsaft Gingerbug och rör om.
Lämna ca 3-4 cm till kanten på burken.
 
Sätt på locket och låt stå i rumstemperatur i ca 1-2 dagar det beror lite på hur varmt du har hemma och hur söt du vill ha den.
Man bör dock tänka på att är den för söt så är den heller inte lika nyttig.
 
Sila av och fyll upp på flaskor med tätslutande kork.
Låt stå ytterligare en dag och ställ sedan läsken i kylen.
 
Den håller sig i kylen i ca 2 veckor.
 
Fermenteringsprocessen fortsätter men långsamt i kylen så drycken blir mer bubblig eftersom.
 
Jag rekommenderar att man öppnar läsken över diskhon ifall den bubblar över.
 
Gingerbugen kan också användas till att göra en jättegod och också nyttig GingerAle som nu kan hitta i ett tidigare blogginlägg här på min blogg

Hoppas ni gillar receptet och provar att göra lite naturlig läsk nu det skulle verkligen glädja mig. 
För min passion och önskan är att inspirera till att fler hittar tillbaka till mer naturlig mat och dryck. 

Det är vad jag tror på och har blivit ett stort intresse för mig på senare år och som jag tror är viktig människans fortlevnad. 

Välkommen tillbaka till min blogg och även varmt välkommen till min webbsida mariasfeelinggood.se om fermenterad mat.
För att komma till den  klicka här
 
Kommentera gärna om vad ni tycker om mat och hälsa det vore jätteroligt att få lite feedback från är läsare. 
Om ni gillar detta inlägget så får ni gärna klicka på gillaknappen längst ner på sidan ❤️⬇️

Maria🌄

(null)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 






Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: