Hemgjord Granola så galet gott och nyttigt.



Hemgjord Granola så galet gott och nyttigt. 

Granola!!!!😋😋
Visst är det så gott? och bäst blir den när man gör den själv.


Jag lovar det är hur enkelt som helst och du får en granola som smakar som ingen annans.

Definitivt mycket godare än den du hittar i butikshyllan med onödiga tillsatser och kemikalier som man knappt kan uttala namnet på. 
Men den hemgjorda det är grejor det och den är dessutom fullproppad med nyttiga fetter och mineraler och vitaminer. Som kan  boosta din kropp till hälsa och som ger dig energi och håller dig mätt längre. Kan det bli bättre jag bara undrar? 

Det här är mitt recept som jag har kommit fram till och som är vår favorit här hemma.

Men när du testat kan du själv lägga till något du gillar eller kanske välja bort något annat.

Du kan även välja att göra den glutenfri du väljer helt enkelt det själv så blir det hur bra som helst. 

Jag har gjort granola med jordnötsmör i det är jättegott det också.

Vill du ha den mindre söt så kan du mosa en banan och blanda ner i granolan och minska ner på honungen.
Du kan göra den lite sötare också men vill du att den ska fortsätta att vara nyttig. 
Välj då i så fall att istället för raffinerat vitt socker lite kokossocker. Som ger en lite knäckig och jättegod smak och inte triggar blodsockret på samma sätt som det raffinerade vita. 


Till min granola behöver du

  • 7 dl havregryn 
  • 2 dl valfria gryn som rågflingor eller hirsflingor 
  • 2 dl pumpakärnor 
  • 1 dl solroskärnor 
  • 1 dl sesamfrön
  • 1/2 dl hela linfrön
  • 1/2 dl chiafrön
  • 2 dl nötter och mandlar grovhackade
  • 1-2 dl kokoschips naturella eller om du vill kan du välja att tillsätta färdigrostade efteråt tillsammans med frukt/ bären 

  • 3 dl vatten
  • 1/2 dl kokosolja
  • 2/3 dl honung 
  • Ca 1 msk kardemumma ,
  • Ca 1 msk ingefära
  • Ca 2 msk kanel
  • 1 nypa havssalt
  • Torkad frukt och bär mina favoriter är hackade aprikoser och tranbär


Gör så här.


Blanda alla de torra ingredienserna i en stor skål.

Häll vattnet i en gryta tillsammans med kokosolja honung kryddor och salt.

Värm lite försiktigt och bara så att oljan smälter men det får inte bli för varmt och absolut inte koka.

Häll vätskan över de torra ingredienserna och arbeta in vätskan så att det blir som en smuldeg ungefär.

(null)


Lägg det på en bakpappersklädd stor långpanna.

Krydda gärna lite extra på för mer smak.


Grädda i ugnen i 175 grader i ca 40 minuter det beror lite på din ugn och rör ofta så att det inte blir bränt.

Ha koll på den när den blivit gyllenbrun och känns torr så är det färdigt.🙌

När den svalnat blandar du i den torkade frukten och bären.

Det blir så gott och perfekt till kefir eller yoghurt!!

Har du provat att göra din egen hemgjorda kefir så hittar du recept här på bloggen. 

Klicka annars här för att hitta till min webbsida om fermenterad mat där du även hittar andra recept att prova på. 



Hoppas du gillar receptet och får lite tips här på min blogg om mat och hälsa. 
Jag tycker verkligen att det här med att blogga är så roligt.

 Jag vill ju så gärna inspirera till att fler väljer att laga sin egen mat och på så sätt mår bättre till kropp och själ. 

I vilket fall lycka till med Granola och klicka gärna på gillaknappen längst ner på sidan❤️⬇️











Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: