Vegetarisk paj med gurkmeja och pumpa.

(null)
 
Vegatarisk paj med gurkmeja och pumpa.
 
Hejsan på er fina bloggläsare!❤️
 
Gillar ni paj?
Jag tycker det är så gott smidigt och funkar både till vardags och till fredagsmyset.
 
Här kommer ett recept på en vegetarisk paj som är jättegod.
Pumpan ihop med purjolök och spenat är en riktig hit tycker jag.😋
 
Men om ni vill kan ni byta lite och ta grönsaker ni gillar.
Då blir det en annan sorts paj men säkert god den också😃
 
På senare år har det dykt upp så mycket nya mjöler och jag har börjat experimentera lite.
Det är så spännande och jag har numera massor av olika som jag kombinerar när jag bakar och lagar mat.
 
I detta receptet har jag blandat lite men det går precis lika bra att använda vetemjöl eller vara lite nyttig och välja ett lite grövre mjöl.
 
När det kommer till vetemjöl och dinkel så köper jag numera bara ekologiskt stenmalet vetemjöl. För att det är mer näringsrikt innehåller mer fibrer och  dessutom nästan det bästa av allt inga konserveringsmedel. Hur bra som helst tycker jag!!
 
Teffmjöl som jag har i detta receptet är ett mjöl som dykt upp i butikerna på senare tid. Det kommer från nordöstra Afrika  där det används i traditionell brödbakning.
 
 
 
Eftersom jag ju läst en del om antiinflammatorisk kost på sistone. Så har jag kryddat pajen med lite gurkmeja chili och svartpeppar som är jättebra för kroppen. Klicka här för att hitta ett jättebra recept på en sauerkraut  
 
Det är dessutom mina absoluta favoriter förutom olika örtkryddor som basilika oregano timjan mm
 
 
Till den här pajen behöver ni.
 
 
  • 125g smör
  • 3 dl mjöl  jag tog en dl av vardera vetemjöl kokosmjöl och teffmjöl men ta vilket eller vilka ni vill låt fantasin flöda 
  • 2 msk vatten
  • 1/2 Butternut Pumpa
  • 3/4 purjolök
  • En knippa spenat
  • 1/2-1 chili
  • 100-150g fetaost
  • 4 ägg
  • 150g riven ost gärna lagrad prästost
  • 2 dl grädde
  • 2 dl mjölk
  • 1 dl kefir ,yoghurt el turkisk yoghurt
  • 1 1/2 tsk salt 
  • Svartpeppar 
  • 1 tsk gurkmeja
  • Ev örtkrydda om du vill
 
Till själva pajdegan då
 
Själv tycker jag att det är  jättesmidigt att använda en matberedare.
 
Då är det bara att lägga i mjölet och  smöret kylskåpskallt uppskuret i kuber.
Kör  ca 30 sekunder stanna häll på vattnet och kör ytterligare ca 30 sekunder till  det är en deg.
Lätt som en plätt👍
 
Annars gör du den för hand genom att att hälla mjölet på köksbänken.
 
Lägg sedan det kalla smöret på och hacka det med en kniv ihop med mjölet till en smulig massa. Tillsätt sedan vattnet och nyp snabbt ihop till en deg.
 
En pajdeg ska inte arbetas för länge har jag fått lära mig.
 
(null)
 
 
Tryck ut degen i en pajform nagga den med en gaffel täck med plastfolie och ställ i kylen ca 30 min.
 
Spara ev en bit till ett galler på pajen.
 
Det gjorde jag men glömde visst att lägga på det den hör gången😂😂
 
Skala pumpan  ta bort kärnorna och skär i lagom bitar.
 
Ansa purjolöken och strimla och hacka chilin.
 

(null)
 
Vispa samman ägg grädde mjölk kefir el yoghurt  riven ost  salt och kryddor till en äggstanning.
 
 
(null)
 
Förgrädda  pajskalet ca 10 i 225 grader
Ta ut formen och varva i pajskalet pumpa purjolök spenat fetaost och chili.
 
Häll på äggstanningen och grädda i ugnen i ca 35-40 min.
 
Håll lite koll mot slutet så att den inte blir bränd tiden kan variera lite på vilken ugn du har.
 
Sänk ev lite temperaturen eller täck med aluminium folie om du vill vara säker på en lagom gyllene färg på pajen.
 
Servera med en god sallad till.
 
Välkomna tillbaka till min blogg❤️ Varmt välkommen också att besöka min webbsida om fermenterad mat mariasfeelingood.se
 
Tycker ni om vegetarisk mat så kolla i så fall in den här sidan för den är toppen tycker jag.
 
Som vanligt om gillar detta inlägget klicka gärna på gillaknappen längst ner på sidan👇🙏❤️
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: