Mat för en frisk stark och slankare kropp.

(null)
 
Mat för en frisk stark och slankare kropp. 

Ni som läst min blogg tidigare vet hur intresserad jag är av mat som medicin.

Jag har skrivit om hur kroppen påverkas av vår västerländska kost på ett negativt sätt.

Min önskan med min blogg är att den ska få fler människor att få upp ögonen för det här.

En förhoppning är också att den även ska bidra till att fler ska börja laga och äta fermenterad mat.

Mat som gör din kropp frisk stark och mer motståndskraftig mot olika sjukdomar. 


Men kanske har jag inte varit tillräckligt tydlig med hur bra den är för den som har svårt att hålla vikten på en hälsosam nivå.

Kanske beror det på att jag inte vill öka på den här kroppshetsen vi har att få våra kroppar så perfekta som möjligt.

Visst är det konstigt att en perfekt kropp är viktigare än att må bra?

Hur har det blivit så ? 
Som vuxen kvinna blir jag så ledsen när jag hör att små tjejer på 10 år oroar sig för att inte vara tillräckligt smala.

Herregud de är ju bara barn och ska väl ha fullt upp med att leka och ha kul istället ?

Helt klart har något blivit alldeles galet men det är ju upp till oss vuxna att vara bra förebilder.

När vi hela tiden klankar ner på vårt eget utseende och gnäller över hur tjocka vi är. 
Med oss vuxna kvinnor som håller på och bantar hela tiden som förebilder så är det ju det de här tjejerna snappar upp.

De får tidigt lära sig att smal och snygg ska man vara.
Borde det inte istället vara frisk och stark?

Alla retuscherade bilder på instagram och reklam gör ju inte saken bättre heller.

Det blir något slags plastigt ideal utan skavanker som verkar leva i en fantasivärld.


(null)

Så därför tycker jag det är dags att vi börjar tänka annorlunda.

Det är dags att vi sätter hälsa och välmående före kroppsfixering.

Men hur gör vi det?🤔

Jo som jag ser det så handlar det om att börja omvärdera hur vi ser på mat.

Vi måste börja tänka på att det vi stoppar i oss får konsekvenser för vår hälsa.
Mat ska vara god naturligtvis men det utesluter ju inte att den är nyttig också.
Vi kan inte fylla kroppen med en massa skräp och sedan tro att vi ska må bra.


Visst är det väl underligt hur noga vi är med våra husdjur att de ska få rätt sorts foder.
Men när det kommer till oss själva är det en helt annan sak eller hur? 

När vi tankar bilen så är det viktigt att tanka med rätt sorts bränsle för att den ska fungera och inte ska gå sönder.

Men vi tänker inte så mycket på att våra kroppar också kräver rätt sorts bränsle för att fungera bra och länge.

Ju mer vi börjar se mat som medicin och som bränsle för våra kroppar ju mer kommer vi att göra bra val.
 
Men hur ska det gå till?🧐

Allt börjar i mataffären när vi kanske gör vår veckohandling.

Planera planera planera det är a och o det är faktiskt inte så svårt.

Innan ni går och handlar så planera vad ni ska äta under kommande vecka.
Skriv sedan en lista och håll er till den.
Se till att det inte finns en massa frestelser hemma i skafferiet 😇

Det finns massor av recept och tips på webben och jättetrevliga böcker.

Låt er inspireras och våga prova nya rätter och ingredienser.

  (null)


Våga prova att laga lite grönt. 

Vegetarisk mat är jättegott billigt och gör underverk för kropp och själ. Dessutom grönsaker är en fantastisk källa till vitaminer mineraler och fibrer till våra kroppar.

Prova för en enda vecka att bara fylla vagnen med riktiga ingredienser till rätter ni ska laga.

Strunta i att tänka i kalorier men välj naturliga råvaror och välj gärna grönsaker och frukt i så många olika färger som möjligt.

Då tillför du kroppen massor av olika sorters vitaminer och mineraler och färgerna gör en dessutom glad och maten blir en fröjd för ögat.

Skippa frysdisken och hoppa över godishyllan för en enda vecka.
Då sparar man både  hälsan och ekonomin bra va? 

Prova något nyttigt till kaffet. 

Om du vill ha något gott till kaffet gör rawfoodbollar t ex.
Istället för glass gör egen nice ice utav frusna bananer och bär det är jättegott.

Gör nyttiga smoothies och man kan även fylla glassformar med smoothie det blir nyttiga smarriga pinnglassar. 

Kolla här för ett annat tips om goda nyttiga glassar du kan göra till barnen eller dig. 
Se till att det finns hälsosamma nyttiga snacks att ta till när suget slår till😋

Vill du ha lite snacks till tv soffan gör popcorn men inga micropop utan riktiga i gryta.

Min senaste AHA när det gäller popcorn är att poppa i kokosolja.

(null)

 

De blir så fina och smakar himmelskt!!!
Smält sedan lite kokosolja och addera lite kryddor du gillar.

Häll över popcornen och rör om och du får nyttiga smakfulla popcorn utan onödiga tillsatser.

Istället för läsk prova att göra lite naturlig läsk med Gingerbug om du inte vill prova på att göra min absoluta favorit Kombucha eller Vattenkefir.

Prova i alla fall att laga någon av mina små favoriter ni vet ju vilka eller hur?😉 just det fermenterat naturligtvis 😃
Välj det som lockar dig mest och känns enklast förstås.

Det allra enklaste att börja med är någon typ av mjölksyrade grönsaker.
Det finns recept här på min blogg annars kolla på youtube.

Fermenterad mat är fantastisk!!🙌🧚‍♀️

Det riktigt fina med fermenterad mat är att bakterierna i den hjälper kroppen att ställa in sig på att gilla nyttig mat.

(null)

Den hjälper även till att bli av med sockersug mycket fortare det  kan jag själv intyga .
Sedan jag började med fermenterad mat är jag inte alls sugen på sött längre.
Jag som var värsta kakgrisen förr.😂

Den tillför dessutom kroppen massor av näring i form av vitaminer och mineraler som boostar kroppen till hälsa.

Jag lovar att börjar man att göra detta kan man skippa alla bantningtips som oftast inte funkar och mest projicerar på viktnedgång.

När man börjar fylla  kroppen med riktig näring så kommer man att må toppen och med det kommer en vikt lagom för kroppen automatiskt.

När kroppen mår bra så kommer också ny energi och glädje som får en att vilja röra på sig mer och det i sin tur får kroppen att må ännu bättre.
Det blir som en positiv rundgång.👍

Om du blir nyfiken på recept så kolla gärna på  min webbsida om fermenterad mat mariasfeelinggood.se

(null)

Låter det för enkelt? 🧐 
Det är enkelt allt sitter faktiskt i huvudet och det är bara att bestämma sig och sedan inte ge upp utan ge det lite tid.😊
För som jag berättat tidigare tar det ca 3-4 veckor att skapa en ny rutin.

Testa så får du se vad har du att förlora?

Välkommen tillbaka till min blogg❤️

Vad tycker ni om det här med mat och hälsa ?kommentera gärna och tipsa mig!!😍😍
Gillar ni mitt inlägg klicka på gilla knappen🙏





(null)

























Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: