Barnen är ju vår framtid här på jorden.

(null)

Barnen är ju vår framtid här på jorden. 


Barnen är ju vår framtid och ja jag vet att det kanske låter som en klyscha. 
Men detta är något som jag funderat en del över på senare tid men jag var osäker på hur jag skulle sätta ord på det.



Som jag ju har berättat tidigare på här på min blogg så har jag själv en gång varit småbarnförälder.

Jag har glädjen att få vara mor till fem fantastiskt fina och nu uppvuxna barn.

Jodå visst har det gått bra för dem allihop men ändå har gnagt i mig ibland på senare år.
Jag har funderat en hel del  på vad jag kunde ha gjort bättre när de var små.
Om jag bara hade haft de kunskaper jag har idag hur hade blivit då? 

Mer nyttig mindre kakor och godis.

Jag har ofta önskat att jag då i så fall hade lagt grunden för dem mycket bättre med mer nyttig oprocessad  mat.
Mindre med söta kakor och godis och massor av frukt och grönt. 

Kanske hade de då sluppit astma allergier och eksemoch kanske hade
mina söner fått ett liv utan celiaki och ulcerös scolit.

Det får jag aldrig veta nu och det är de som har fått betala priset och fast det låter lite hårt så är det i alla fall en del av sanningen. 

Så alla ni fantastiska småbarnsföräldrar där ute och kanske blivande föräldrar.
Jag skriver detta för att jag hoppas att det kanske ska nå några av er i alla fall. 

Snälla! gör inte om mitt misstag för ni är så mycket klokare än mig och så många andra i min generation.

Vi har så otroligt stor påverkan på våra barn när de är små och det är då vi lägger grunden för hur deras liv ska bli. 
Just för hur de ska utveckas mentalt och hur starka och friska deras kroppar ska bli.

Faktiskt så vilar ett jättestort ansvar på våra axlar att göra det bästa vi kan för dem.


  (null)

Vårt ansvar för våra barn.

Det är vårt ansvar att lägga grunden för en sund syn på mat.
Det är också vårt ansvar att lära dem hur viktigt det är med att röra på sig och göra det till en rolig vana.

Om du vill att dina barn ska få ett långt friskt och lyckligt liv så finns det inga genvägar.

Det är du som måste fungera som en bra förebild för som man brukar säga 
"Barn gör inte som du säger utan som du gör"

Så samtidigt som du skapar ett långt friskt liv för dig själv med dina barn gör du detsamma för dem och de i sin tur för sina barn.
 
För inte så längesedan läste jag i en bok som jag rekommenderat förut här på min blogg.

Den heter "Hotet mot din hjärna "och är skriven av en läkare hjärnforskare som heter David Perlmutter.

Våra gener.

Han skriver att vi ärver gener från våra föräldrar men vi kan också försämra våra gener genom till exempel dåliga matvanor. 

Sedan överför vi dessa gener till våra barn.
Inte så lite skrämmande tycker jag om detta verkligen stämmer eller hur?

Men han skriver också något väldigt löftesrikt. 
Vi har ju så ofta  fått ofta fått höra att vi är dömda att få de sjukdomar som finns i våra gener.

Men enligt David Perlmutter så är det inte hela sanningen.

När man pratar om att en sjukdom finns i släkten så innebär det att det finns en slags känslighet i oss och detta kallas markörer.

Men vi kan själva påverka  genom att undvika att trigga dessa markörer.
Det kan vi göra genom rätt kost och motion till exempel. 

Så det är faktiskt upp till dig hur du vill att du dina barns framtid ska bli.      

                    
Sök kunskap.

Så för er och era barns skull sök kunskaperna för att laga god nyttig mat. Dessutom så försök att  leva ett aktivt liv för det kommer att betala sig det jag lovar.


(null)


Kanske kan ni hitta lite ideer här på min blogg men det finns så mycket kunskaper att hitta idag.


Det finns massor av fina websidor och böcker det är bara att söka så kommer ni att hitta fantastiskt goda jätteroliga recept ni kan laga tillsammans.
Här är lite inspirationclean and delicous
En jättebra kokbok.

Jag hittade faktiskt en jättefin bok för ett tag sedan som passar toppenbra till barnfamiljer. Den handlar om vegetarisk mat som passar för hela  familjen om man är sugen på att testa det.

Den är skriven av David Frenkiel och heter "Green kitchen at Home "och är på svenska. 
Jag medfogar en länk här som ni kan titta på men det är bara för att ni ska få en liten uppfattning om den. 

Så ni behöver naturligtvis inte beställa boken där utan var ni vill. Green kitchen at home
Där finns massor av roliga och jättegoda recept för barn och vuxna och massor av bra tips.

Försök att inte se det som något krångligt och jobbigt.

Utan istället som en fantastisk möjlighet som finns där ute och bara väntar på er att ta för er av.

Hjälp till att göra den nya och kommande generationerna till friska starka lyckliga individer.

Välkomna och kommentera hur ni ser på det här med barn och hälsa.


Välkomna tillbaka till min blogg❤️























Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: