Nyårslöften


(null)

Hej på er alla fina bloggläsare!!😃
 
Hoppas ni har haft en bra start på det nya året👍 

Har ni kanske ett nyårslöfte ni vill infria? Kanske har ni satt upp som mål att äta mer hälsosamt eller att komma igång med träningen.

Själv så brukar jag normalt sätt inte lägga så mycket energi på just nyårslöften för jag tror mer på att sätta upp nya mål när som helst under året.

Men om ni har tänkt att i år är året när det ska hända så är mitt råd att ta det lugnt och lägg upp en långsiktig plan så kan du utveckla den efter som.

Jag tycker att det ofta brukar vara så att man tänker att nu så ska jag komma igång med att träna jajamen!!!!

Så full av energi så bestämmer man sig för att nu så ska jag ut och springa eller hur?😉
Så ger man sig ut på ett par rundor och tycker men herregud så jobbigt!!!😫

Man får träningsvärk och skavsår och jag vet inte vad så ger man upp och tänker nej nej nej😢 jag måste vila lite och så blir det inget mer av det.
 
Det är i alla fall så det har varit för mig men så insåg jag att min kropp passar bättre för promenader.🚶‍♀️


(null)



 
Ja, jag vet många tycker då vadå promenera? Vad mesigt det ger väl inget eller😏
 
Men vad jag har kommit på är att det är alldeles utmärkt att i alla fall  börja med att att bara ta på sig ett par sköna skor och lite lösa och lediga kläder och ge sig ut och gå en runda.😇

Om man är helt otränad så kan man börja med en runda på en kvart och upprepa om inte varje dag så kanske varannan dag då blir det inte så jobbigt.☺️
 
Det blir istället skönt man kopplar av får frisk luft och känner sig nyttig och glad😃
 
Eftersom så lägger man på en sisådär fem minuter och efter ett tag så är man vips uppe i 30-45 minuters rundor.
 
Men man måste ge det tid och som jag berättat tidigare om man gör något regelbundet i ca en månad så har man gjort det till en vana.

Och vet du vad? 

Man tänker så bra när man är ute och går och problem som tidigare verkat helt olösbara är vips hur lätta som helst att fixa.
 
Gång är faktiskt en en jättebra träningsform för att.

  • Den är helt gratis👍😃

  • Sliter inte så hårt på kroppen möjligtvis något skavsår kanske

  • Tränar de långa musklerna i kroppen och gör dig smärt och smidig

  • Boostar ditt immunförsvar

  • Gör dig pigg och glad

  • Det gör dig klarare i knoppen

  • Liksom all träning motverkar det inflammationer i kroppen

Jag uppmuntrar därför alla som känner att de vill komma igång med att röra på sig.
Prova vad har du att förlora?😍


Om du har väldigt dålig hälsa så ska du kanske kolla med din läkare först och få lite tips om hur du ska lägga upp det.
 
Men de allra flesta brukar ju klara 10-15 minuter i om inte rask takt så lite lagom promenadtakt.
 
Då har man ju alla fall börjat med en god vana och som de flesta goda vanor brukar det leda till fler.👍
 
Man tänker kanske efter ett tag när man fått upp energi och humör att hmmmm🤔..

Kanske ska  jag testa någon slags nyttig mat nu också nu när jag är så här pigg och hälsosam.🥦🍓🍌
 
Så är du igång men ta en sak i taget och var snäll mot dig själv❤️
 
Skulle du ha ett bakslag förlåt dig själv och ta nya tag och försök igen.
 
Kanske blir du förkyld precis i början och tänker att nej nej nej😨
 
Men vänta bara tills du känner dig bättre och du är feberfri ta en liten kortrunda på 10 minuter så är du igång igen👍 
 
Som jag har berättat här tidigare på min blogg så har jag varit lite trött i höst och inte tränat så mycket.
Men nu känner jag mig full av energi för en vårvinter med många promenader 👍☺️
 
En annan typ av träning som jag själv är nyfiken på är chi-gong som är en kinesisk träningsform eller kanske snarare en folkrörelse egentligen.

Jag här själv tänkt kolla om det går att komma igång med det här i vår.


Det finns faktiskt lite videos ute på youtube med olika små chi-gong pass om man nu kan säga så, som man kan testa.
Det har jag gjort och tyckte det var så skönt.
 

Har ni några tips till mig hur ni har kommit igång med nya sunda vanor hör av er och kommentera jag är så nyfiken att få höra och få tips från er🙏🙌

 
Välkomna tillbaka till min blogg ❤️ 
och gillar ni detta inlägget och vill ha fler så glöm inte gillaknappen längst ner på blogginlägget😃👍


(null)








1 Hanna skriven

Bra jobbat, hoppas du lyckas! Jag gjorde ett inlägg på min blogg där jag skrev om hur jag gick ner 12 kg efter jag fått min PTSD diagnos. Det inlägget fokuserar mest på maten men genom den blir man oftast naturligt mer taggad på att träna och bli starkare :)

Svar: Tack ska du ha Hanna!! Det inlägget ska jag absolut läsa låter jätte spännande! Ja bra mat är superviktigt har jag förstått jag testar att addera fermenterad mat till min kost. Jag har läst jättemycket om den och om låggradiga inflammationer i kroppen och tycker det är jätteintressant. Tack !! så mycket för att du kommenterar jag är så ny på att blogga och gör så gott jag kan och tycker det är jättekul att få lite respons.
Maria Petersson

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: