Pesto så härligt grön och kul att göra.

(null)
 
 
Pesto så härligt grön och så kul att göra. 
 
 
Hoppas ni har haft en bra helg 
Min helg var väldigt skön och avkopplande och jag kunde ladda batterierna inför veckan med min jobbhelg.👍
Lördagen ägnade sambon och jag åt lite shopping och lite lunch ute på stan.
 
På kvällen firade vi en födelsedag på en ganska nyöppnad restaurang i stan som heter Blackstone.
 
Resturangen har som koncept att man serverar kött eller fisk som gästerna själva får tillaga på en lavasten vid bordet.
 
Kul och genomtänkt idé och det blev väldigt gott med tillbehören som man kunde välja till.
 
Även om jag inte är vegetarian så tycker jag inte att det känns så bra att äta stora köttbitar längre så därför fick det bli svärdsfisk för mig.
 
Ett val som jag verkligen inte ångrade för det var nog det godaste jag ätit på länge ute på restaurang.
 
Jättegod potatisgratäng valde jag till så det blev en jättehit.
Rekommenderas!
 
Jag passade på att göra lite egen pesto till söndagsmiddag och det är något jag bara måste rekommendera till den som aldrig gjort det.
 
Det är så gott och så enkelt att jag inte kan fatta att jag nöjde mig med färdigköpt tidigare.
Den blir verkligen jättegott och vilken härlig grön färg.
 
Man blir pigg av att bara titta på den och inga kemikalier i heller hur bra som helst👍
 
Till pesto behöver ni
 
  • 2 krukor färsk basilika
  • 1-2 vitlöksklyftor
  • 1 dl riven parmesan ost
  • 1/2 dl pinjenötter
  • 1 1/2 dl olivolja
  • Salt svartpeppar
 
Man behöver också en matberedare eller mixer 
Sedan är det bara att lägga alla ingredienserna i blandarskålen/mixern och mixa till en jämn fin konsistens.
 
Salt och svartpeppar får man själv välja hur mycket man vill ha i men ett tips är att vara lite försiktig med salt för parmesanosten är salt i sig.
 
Sedan är det bara att koka lite pasta och blanda i peston.
 
Jag hade lite små tomathalvor i och lite riven parmesan.
Men det är bara att använda sin egen fantasi och lägga i vad man vill.
 
(null)
(null)
 
Peston håller några dagar i kylen och kan bres på smörgåsen det är jättegott det med.
 
Jag lagade så mycket pasta att det räckte till några matlådor till jobbet också
Hur bra som helst😋😃👍
Har ni testat något av mina andra vegetariska recept om inte klicka här för ett sådant. 
 
(null)
 
 
Psst🤫 
Är ni sugna på lite mer gröna och sköna recept så klicka här och kolla in den här fantastiska sidan med vegorecept. 
 
Hoppas i alla fall att ni gillar mitt recept och kommer tillbaka hit.  Ni är dessutom varmt välkomna till min webbsida om fermenterad mat klicka här för att komma till den. 
 
Gillar ni mitt inlägg klicka gärna på gilla nappen längst ner på sidan🙏 ⬇️

Maria❤️
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: