Äppelkaka med pumpa så smarrigt och nyttigt också.

(null)
 
 Äppelkaka med pumpa så smarrig och nyttig också. 


Hej på er här kommer ett recept på en mjuk kaka i långpanna som inte är så söt men istället väldigt saftig och god.


Eftersom jag dragit ner på socker så bakar jag inte längre så mycket kakor.
Men ibland vill jag ha något gott till kaffet så därför hittade jag på den här häromdagen.
 
Man skulle kunna säga att det är en kombination av morotskaka och mjuk pepparkaka.
 
Jag bytte dock ut morötterna till riven butternut pumpa och rivet äpple. För lite extra crunch adderade jag dessutom lite pumpakärnor. 

Jag bytte ut hälften av sockret i receptet mot kokossocker som jag tycker ger en lite knäckig fyllig smak och är inte lika söt. Har du inte testat kokossocker än klicka härför lite info om det. 
 
Jag älskar kryddorna i mjuk pepparkaka så jag drog på ordentligt med dem i kakan men ni kan ta det ni gillar.
 
Pomerans var nytt för mig i alla fall när provade jag för ett tag sedan och ger en jättegod smak i mjuk pepparkaka.
 
Istället för den vanliga frostingen med cream cheese så gjorde jag en frisk kräm på turkisk yoghurt den här gången. 
Jag tycker faktiskt den blev väldigt god och jag kommer absolut att göra den fler gånger. Dessutom känns den lite mer sund än vanlig frostig. 
 


Till den här kakan behöver ni
 
  • 4 ägg
  • 4 dl stenmalet ekologiskt vetemjöl
  • 1 1/2 dl kokossocker
  • 1 1/2 dl ekologiskt råsocker
  • 1 dl olivolja
  • 1 dl rapsolja
  • 1/2 butternutpumpa riven
  • 4 små eller 2 stora smakrika äpplen
  • 1 1/2 dl pumpakärnor
  • 3 tsk bikarbonat
  • 2 msk kanel
  • 2 tsk kardemumma
  • 2 tsk ingefära
  • 1 tsk  kryddnejlika
  • 1 tsk pomerans
 
 
Till yoghurtkrämen behöver ni följande. 
 
 
  • 4 dl turkisk yoghurt
  • 1-2 msk lönnsirap eller flytande honung
  • 1 tsk vaniljsocker
  • Ev något att dekorera kakan med jag hade lite apelsinzest för det var vad jag hade hemma ☺️ men lite bär funkar säkert också
 
 
Blanda mjöl kryddor och bikarbonat

Skala och riv pumpa och äpplen

Vispa ägg och socker pösigt
 
Blanda mjölblandningen oljan och pumpa/äpplen växelvis till en jämn smet rör försiktig.
 
Bred ut smeten i en långpanna  ca 20 gånger 30 cm.
 
Grädda i mitten av ugnen i 15-20 min beroende på vilken ugn du har.
 
Ta ut kakan låt svalna 
 
Rör ihop yoghurt krämen och bred över och dekorera ev kakan.
 
Skär i fyrkantiga bitar i valfri storlek😋
 
Lycka till ❤️
 
Välkomna tillbaka till min blogg🙏😍
 
 
(null)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: