Surdegspannkakor

(null)

Hej hoppas ni har bra så här första månaden på det nya året.
Själv tycker jag att det är ganska skönt när julen är passerad och ljuset är på väg tillbaka igen.

Jag har ju gjort lite inlägg på hur man bakar surdegsbröd.

 
Själv så älskar jag surdegsbröd och nuförtiden är det det enda brödet jag bakar.

Jag har faktiskt inga problem med att det tar sin tid utan jag har kommit att trivas med processen.😊

Man måste bara planera lite och faktiskt blir jag mindre stressad av att baka surdegsbröd.


Jag har ju också förklarat hur man gör en surdegsstart men visste ni att man faktiskt kan ha den till annat också?🙌

Jo faktiskt så har jag ett recept på jättesmarriga pannkakor som blir så mycket nyttigare och mer mättande än vanliga.

För dessa behöver du

    4 port
  • Surdegsstart ca 2-3 msk
  • 8 dl mjölk
  • 3 dl  stenmalet mjöl  av vete eller dinkel 
  • 2 ägg
  • En nypa havssalt 
  • Lite lönnsirap ( valfritt )
  • Smör eller kokosolja att steka i.

Surdegsstarten om du inte redan har en sådan har jag recept på här på min blogg om ni kollar på surdegsbröd.

Jag har inte testat detta själv än men jag har läst att man göra en snabbare variant med 1  dl stenmalet mjöl och 1dl kefir   ( den hemgjorda på kefirgryn ) Då ska man visst ha färdig surdegstart efter 24 tim i rumstemperatur.

Annars börjar ni med att mata surdegsstarten och väntar på att den börjar bubbla.

Vispa sedan samman ägg  med lite av mjölken mjölet och surdegsstarten salt och ev lite lönnsirap till en jämn tjock smet.
Tillsätt sedan resten av mjölken och vispa till en jämn fin smet.

Låt den sedan stå en timme i rumstemperatur innan du smälter lite smör eller kokosolja och vispar i smeten och steker tunna fina pannkakor eller plättar om du vill.

Jag lovar de blir jättegoda!!😋

Det finns ett recept på Hallon och chia Kombucha sylt bland mina recept här på bloggen och den är jättegod till.

Har du ingen Kombucha hemma så funkar det bra utan också även om den då inte håller så länge i kylen och bör ätas upp inom några dagar.

Det finns också tips på honungsfermenterade granatäppel kärnor här på bloggen som också är gott till.👍

Annars funkar det bra med bär och man kanske även ringla lite lönnsirap över dem på amerikanskt vis.🇺🇸


"Visste ni att lönnsirap trots sin sötma är ganska ok och innehåller förutom olika mineraler även B-vitaminer och ett ämne som heter polyfenol som är en antioxidant?"😃👍

Lycka till❤️


(null)










href="https://www.bloglovin.com/blog/19751261/?claim=7sw5d2qd2y4">Follow my blog with Bloglovin</a>
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: