Kryddig Äppelkaka med kokossocker

(null)
 
Hejsan 

 
Ledig dag idag och jag blev sugen på Äppelkaka.
 
Så sagt och gjort jag fixade helt enkelt ihop en sötad med kokossocker och lite flytande honung.
 
Jag har fastnat för kokossocker och använder det mycket nuförtiden och för den som kanske tror att kokossocker smakar kokos så är man fel ute.
 
Kokossocker kommer ifrån kokosnötpalmens blomsternektar och har en god knäckig smak som påminner mer om farinsocker.
 
Jag tycker själv att kryddorna som jag har i detta receptet passar väldigt bra ihop med koksockret och honungen.
 
(null)
 
 
Äppelkaka med vaniljsås vem gillar inte det?
Det fick mig om igen att tänka på min barndom och min fina lilla mamma.❤️
 
Hon brukade då göra äppelkaka till mig på min födelsedag eftersom jag inte tyckte om tårta på den tiden.
 
Ja ni hör ju själva 😂😂vilket underligt barn men så var det i alla fall.
 
Min mamma brukade göra skånsk äppelkaka med vaniljsås gjord på kokmarsan jajamensan.👍 
Med äpplen socker kanel och smör och skorpmjöl varvat så gott.😋😋
 
 
Med den äppelkakan i minnet så hittade jag på det här receptet.
 
Ni behöver
  • Ca 8 medelstora svenska äpplen förstås
  • 3 dl havregryn
  • 2 1/2 dl stenmalet vetemjöl
  • 1 dl kokossocker
  • 2-3 msk honung
  • 1/2 dl grovt hackade valnötter
  • 1/2 dl pumpakärnor 
  • 150 gr rumstempererat smör
  • 1 msk kanel
  • 1 tsk kardemumma 
  • 1 tsk ingefära
  • En liten nypa havssalt 
(null)
 
 
Skala äpplena klyfta lägg i en smord form och strö lite kokossocker ringla lite honung och strö kryddorna i receptet över äppelklyftorna
 
Blanda de torra ingredienserna tillsätt smöret och nyp ihop till en smuldeg.
 
Täck äppelklyftorna med smuldegen och grädda i 175 grader i ca 40-45 min i nedre delen av ugnen.
 
Var bara försiktiga så att ni inte bränner den för det går lite fortare att få färg med kokossocker.
 
Jag lade på lite folie på slutet för att skydda den lite.
 
Servera med lite hemgjord vaniljsås eller grädde.
 
Lycka till ❤️
 
 
 
(null)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Anonym skriven

Jätte Gott👍

3 Anonym skriven

Jätte Gott👍

2 Anonym skriven

Jätte Gott👍

4 Anonym skriven

Jätte Gott👍

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: