Banan och Zucchinikaka 😋🍌

(null)
 
Banankaka och mjuk pepparkaka har alltid varit tvĂ„ av mina absoluta favoriter.
Det hĂ€r  receptet Ă€r en kombo av bĂ„da som jag rörde ihop för ett tag sedan.
Den blev vĂ€ldigt saftig med banan och zucchini i och tillsammans pepparkakskryddorna blev den en riktig hit tycker jag.
 
 
Jag har efter som jag försöker dra ner pĂ„ sött  i min kost. 
Experimenterat en del med olika typer av socker pÄ sistone och fastnat för kokossocker.
 
Det har en vĂ€ldigt god och lite knĂ€ckig smak och Ă€r dessutom inte lika söt som vanligt socker.
 
Kokossocker har ett lĂ„gt GI-vĂ€rde Ă€r vitamin och mineralrikt. Naturligtvis innehĂ„ller det precis som vanligt socker ocksĂ„ kalorier.
Men triggar inte blodsockret pĂ„ samma sĂ€tt som vanligt socker. Toppen tycker jag och Ă€r enligt mig bland de bĂ€sta sötningarna som jag har kunnat hitta ute i affĂ€rerna. 
 
SĂ„ i detta recept har jag valt att anvĂ€nda kokossocker men det Ă€r naturligtvis fritt att anvĂ€nda vilket socker man vill.
 
Dessutom har lagt till min favorit kefir i receptet för att fĂ„ till en liten balans i sötman i kakan. 
Hitta tips och recept om hur du gör din egen kefir pĂ„ min webbsida mariasfeelinggood.se
Fil och yoghurt Ă€r nĂ„got jag brukar ha med i mina mjuka pepparkakor och det funkar alltid toppenfint tycker jag.
 
 
Du behöver alltsÄ...
 
  • 2 ekologiska Ă€gg
  • 2 dl kokossocker 
  • 1 -2 bananer 
  • 2 dl riven zucchini 
  • 1 krm havssalt 
  • 3 dl ekologiskt stenmalet vetemjöl 
  • 2 tsk bakpulver 
  • 1 msk kanel
  • 1 tsk kardemumma
  • 1 tsk ingefĂ€ra
  • 75 gr smĂ€lt smör + lite till formen
  • 1 dl kefir eller yoghurt
  • Skorpmjöl eller kokosflingor
SmÀlt smöret och smörj och strö skorpmjöl/kokosflingor i formen.
 
Blanda mjöl bakpulver salt och kryddor
 
Riv zucchinin och pressa ur sÄ mycket vÀtska som möjligt annars kan kakan bli för blöt och mosa bananen.
 
Vispa Ă€gg och socker pösigt och blanda försiktigt och vĂ€xelvis ner mjölblandningen kefir/yoghurt smĂ€lt smör banan och zucchini och rör till en slĂ€t smet.
 
HÀll smeten i den smorda bröade formen.
 
GrÀdda i ca 40-45 min i 175 grader.
KÀnn med en provsticka kakan ska vara lite saftig och inte bli för torr.
 
Det gĂ„r sĂ€kert lika bra att fördela smeten i muffinsformar ocksĂ„ istĂ€llet om man hellre vill det.
 
Ett tips Ă€r att servera kakan med en klick vaniljyoghurt till 😋.
Blanda turkisk yoghurt med lite lönnsirap och vaniljpulver.
Jag tycker sjĂ€lv att det blir vĂ€ldigt frĂ€scht och gott med lite syrligt ihop med den mjuka lite söta kakan.
 
Hoppas ni kommer att uppskatta receptet och kakan.
 
Lycka till ❀
 
 
 
 
 
 
 
 
 


1 Anonym skriven

Mums👍😊

2 Anonym skriven

Mums👍😄 Gott

Kommentera inlÀgget hÀr:
Namn:   Kommentar:
Kom ihÄg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: